23.02.2016 09:37
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Spilleren hadde mange hundre spill forrige måned, men har (heldigvis) glimret med sitt fravær de siste fire dagene, altså etter at det ble skrevet om her. Han/hun dukker kanskje opp med et annet nick, men jeg håper noe og enhver er blitt skremt.
BBO er "bare" på moro, men bridgen ødelegges av juks uansett tid, sted og form. Måtte dette være en tankevekker for den enkelte av oss. Hold øynene åpne, men ikke mer enn at det er lov å være heldig. Det er ikke juks før en ser gjentatte handlinger som lykkes når oddsen er særdeles lav. Lista skal ligge høyt for å beskylde andre for uetisk spill. Navn håper jeg vi alle er forsiktige med å bruke også, i alle fall før bevisene er så klare som i dette tilfellet. Lykke til med verdens flottest hobby, alle sammen. Og husk at det er bare på lek!! __________________________________________________________
01.03.2016 21:33
Lars Arthur Johansen kom med et viktig poeng når det gjelder hvilke hender en åpner med 1NT på. For dere som kanskje ikke er toppspillere, er poenget til LA at en må tenke en runde fram og se om en har gode gjenmeldinger over så mange som mulig av makkers meldinger. ED KDxx xx KDxxx
Denne hånda "må" man åpne med 1NT fordi en har ikke noen god gjenmelding over makkers mest sannsynlige svar, nemlig 1sp. 1NT vil vise 12-14, så det er ikke aktuelt. Noen vil nok si at dette holder til en revers, men de fleste mener det er for tynt. Derfor havner er på 2kl og en sitter med en følelse av å ikke ha fått vist hånda særlig bra. Denne hånda derimot: KDxx ED xx KDxxxx sier Lars Arthur at han åpner med 1kl selv om den har akkurat samme honnørstyrke og fordeling som den første hånda. Poenget er at ingen av makker meldinger hindrer oss i å vise hånda på en grei måte. 1ru/1hj : Vi melder 1sp og kommer med en innvitt etterpå om makker melder f.eks 1NT 1sp: Vi hopper til 3sp (4sp på en god dag) 1NT: 2NT som naturlig invitt _____________________________________________
Lars Arthur tar derfor selvkritikk på at han hoppa til 3NT med 3433 over makker åpning 1NT. "Jeg burde nok meldt Stayman fordi makker kan være skeivere med hjerter enn med spar". Hadde jeg derimot hatt 4333, ville 3NT vært rimelig opplagt. _____________________________________________ Minst en av innsenderne synes det er rart å bruke energi på dette fordi "alle" melder jo NT med 4333-hender. Hadde bare bridge vært så enkelt, Klukk!!
Karbonadesmørbrødene alene er god nok grunn til å stille opp på lagturneringen i Birkeland 13. mars, når du i tillegg får spille bridge for forbundspoeng mener vi at du bør ta turen!
Påmelding her : http://bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/1729
Hei nå er det vinterferie, men vi har spilling i dag kl 18:30
« Forrige Neste » 1... 3590 3591 3592 3593 3594 3595 3596 3597 3598 3599 3600 3601 3602 3603 ...12021