Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120200 treff

Jeg trekker det tilbake, Allan..

31.01.2016 23:27

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Ikke det med at du har spilt inn fine resultater i det siste og bør være i landslagsdiksusjonen igjen, men at du fikk skryt for spillet under var en sterk overdrivelse.



Det kom hjerter ut til esset (bort med en ruter) og hjerter til stjeling sånn at kongen kom deisende. Så fikk både sparkongen og spar ni beholde stikket. Vest stjal hjerterdamen, men i sluttpossen fant Allan kløveren etter å ha lest øst sine kast bra. Det fikk han skryt fra av meg.

Forutsatt at BBO-operatøren han trykka rett, skulle Allan selvsagt stjålet en liten hjerter etter to ganger spar i bordet. Så spardamen fra hånda som vest stikker og spiller et par ganger ruter til stjeling. Ut med trumfen og nå gir hjerterdamen stikk. 6+2+0+2 = 10.

Ingen heksekunst når vest lot være å stikke sparkongen.

(Takk til Erik Gjemdal som var den første til å kommentere dette)

_________________________________________________________

Bridgespalten i Dagbladet

Askerlag ble seriemester i 4.divisjon Buskerud

31.01.2016

I alt deltok det 14 lag på Flesberg. Servering og organisering var meget bra. Roger Bottolfs styrte data og turneringsledelse på en utmerket måte. Askers lag1 ledet hele helgen foran Sølvknekt1. Men i siste runde ble Askerbøringene slått av nettopp Kongsberglaget. Men det holdt for Asker med minst mulig margin. Resultatet for de beste ble slik:

1 176,73  Asker 1 Harreschou, Urholt, Skretting, Willoch
2 176,29  Sølvknekt 1 Brøtan, Skudsvik, Bekken, Gjeitnes, Brøtan, Kjær
3 172,52  Nesbyen BK Bråten, Ness, Hallingstad, Ellseth
4 148,56  Asker 2 Lund, Nygård, Aarø, Arntzen, Vigander
5 148,42  Sølvknekt 3 Vincent, Ellefsen, Kolstad, Kjennerud

Butleren ble toppet av Aarø-Arntsen foran Harreschou-Willoch. Askers lag 4, 3 og 5 ble hhv nr 11, 13 og 14. Alle detaljer finnes her>>>> 

Her ser vi seriemesterne Pål, Thorbjørn, Lars og Harald:

Noen flere bilder under BBKs-hjemmesider 

Askerlag ble seriemester i 4.divisjon Buskerud

Stakkar Geir Helgemo

31.01.2016 23:35

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Jeg har verka i mange år for å skrive om spillet der Geir løste sparen med 973 mot EK62. Nå ser jeg at det får pris for "Århundrets spill" og da klarer jeg ikke være stille mer. Jeg er helt sikker på at Geir Helgemo sitter enten i Monaco eller på Heimdal og ler av oss bridgejournalister som skryter av spillet. Geir skal ha priser i bøtter og spann for både spillføringer og motspill, men dette spillet er bare vas.



Det er kanskje noen få som ikke har sett spillet enda, så her er det. Vi ser allerede i meldingene at Geir er i lekemodus. Å hoppe til slem men en bråte tapere og makker bare har passet, er jo galematias. Det kunne fint vært at 2ru var det høyeste NS kunne vinne på dette spillet. Hjerterkongen til stjeling, en gang trumf og så spar til syveren og knekten. Når øst spilte spar fem opp igjen, la Geir liten (!) og bordets nier vant. På EK i spar forsvant kløveren.

Argumentet fra journalistene skal være at vest ikke tenkte på en liten spar mot nieren og derfor ikke hadde verken ti, knekt eller dame. Alle som har spilt bridge mer enn en måned, legger liten i andre hånd når bordet ikke har honnører. Uansett hva Geir Helgemo skulle ha i spar, vil det være rett å legge liten. Han har aldri f.eks to honnører og tieren. Da spilles fargen annerledes.

Så sies det at øst skulle ha falsecarda med knekten. Han kunne vel hatt alle kombinasjoner med knekten? Kn10x eller DKnx f.eks. Han kunne til og med hatt åtteren, f.eks Kn82 og stukket med knekten. Hvis øst hadde spilt like lenge som den måneden makkeren hans har gjort, skjønner han at åtteren og knekten er akkurat like store.

Det tredje argumentet var at øst ikke spilte kløver da han var inne. Noen ganger spiller en bare en farge og det kunne akkurat like gjerne vært spar som hjerter eller kløver.

Jeg benekter ikke at det var tøft av Geir å legge liten, men da burde han fått en pris for å være "spektakulær", "dristig", "modig", "uredd" eller noe sånt. Han er kanskje flink til å "lese" motparten, men spillet har ingenting med bridgeferdigheter å gjøre. Sparen 3-3 er litt mer enn en tredjedels sjanse og dett er dett.

Hadde nå øst spilt en hjerter og Geir så gikk inn i bordet og dro nieren, kunne jeg kanskje vært enig at det var verdt ei gratis pølse med brød for å ikke være redd for å dumme seg ut. Nå sier journalistene at "Geir hadde planlagt å gå inn i bordet og dra nieren". Det hadde selvsagt Geir aldri tenkt, Han er en alt for god bridgespiller til å gjøre det. Messi har fått pris for de frisparkene han har skudd i vinkelen, ikke for de han har planlagt å gjøre det samme med.

Hadde jeg spilt likedan, hadde alle i Kristiansand ledd av meg. Hadde Per Breck spilt sånn, vet jeg hva ryktene ville hatt det til. Hadde Lotan Fisher spilt på denne måten, ville han blitt spikra opp til korsfesting. Stakkar Geir Helgemo får prisen for århundrets spill!!

Jeg har to foklaringer til at spillet gikk slik:

A: Det gikk ei flott dame med svære brøster forbi, sånn at Geir ble perpleks og mista sekseren på bordet. Det har skjedd før. Bare spør kaninen.

B: Geir så selvsagt posisjonen og fikk innmarilyst til å skape en historie. Det kunne jo hende at noen journalister var så dumme at de gikk rett på?


B vet vi er rett. Det vil ikke forundre meg om A er rett også:

______________________________________________________________________________

Unge mestere...

10.02.2016 16:06

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Denne artikkelen har jeg fått fra Flekkefjord og de sier at Anders er den yngste som har fått kløvernåla. Jeg mener å ha blitt fortalt at Sofie Sjødal var ganske nøyaktig like gammel?
Noen som kan hjelpe med å kåre vinneren?

Vinterturnering

10.02.2016

9 februar spilte vi 6 runde av vinterturneringen med deltakelse av 12 par. Gro og Håvard vant en flott seier. Karl Olav og Per ble nr 2 og KB og Reidar ble nr 3. Vi gratulerer.

Vinterturnering

Innbydelse KM-par 2016

01.03.2016



Trykk på bilde for å laste opp innbydelsen

Meld der på HER.

Innbydelse KM-par 2016

Landslagene i 2016

10.02.2016 16:08

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Det er alltid vanskelig å ta ut et norsk landslag i bridge. Jeg vil påstå at det er verre i 2016 enn kanskje noen gang. Under Serimesterskapet i helga så vi at alle slo alle. Det kan bety at vi har mange par som er kjempegode, men dessverre er jeg redd at det heller betyr at vi mangler toppene. Min påstand er at sett bort fra Boye og Espen kunne Vennerød tatt ut ti par som ingen verken ville markert seg eller dumma seg ut. Selv jeg ville vunnet kamper.

Jeg har sendt en mail til Christian der jeg spør han litt omkring det laget han har tatt ut til sommerens EM og hvilke forberedelser som er planlagt. Vennerød er opptatt med et leilighetsprosjekt i sydligere breddegrader, men han har sagt at skal sende noen ord når han får tid. I tillegg til opplagte Espen Lindqvist og Boye Brogeland har  Christian  valgt Erik Berg -Steffen Fredrik Simonsen og Thor Erik Hoftaniska - Thomas Charlsen til EM i Budapest.

Det er ingen stor hemmelighet at jeg personlig mener at Thomas og Hoffa har fått sine sjanser. Butler-statistikken samlet over de mesterskapene de har spilt, viser at paret kommer ut på omtrent middels og det er ikke bra nok når en tenker på at det er mange "dårlige" lag som vi bør slå selv uten å overprestere. De spiller heller ikke mye sammen og jeg tror ikke de som par blir bedre, sannsynligvis snarere tvert i mot. Skal Norge hevde seg i toppen, må alle parene over tid score godt pluss. Ikke sikkert alle er enige med meg i min vurdering her.


Her fra SM i fjor der laget tok sølv hvis jeg ikke husker feil.

Erik og Steffen er et av parene som kan redde framtiden for norsk bridge. Om akkurat dette paret lykkes er selvsagt umulig å si , men jeg roser Vennerød for at han slipper til nye koster. Erfaring er ikke noe en har, men noe en får. De kommende årene får vise om Berg - Simonsen kan løfte det norske landslaget. Da jeg gratulerte Erik med uttaket, sa han at "Vi skal i alle fall spille mye sammen framover". Det er 100% rett innstilling i min verden.

Jeg håper Vennerød kan gi en begrunnelse for at vårt nye "superpar", Terje Lie og Erik Sælendsminde ikke er tatt ut. De bor begge i Thailand og spiller mer sammen enn kanskje noen andre norske par. Begge har massive resultater å vise til over mer enn et par tiår og denne sesongen har de sterke resultater i store turneringer i Asia. Jeg vet positivt at de har stilt seg til disposisjon for det norske landslaget, men kom til kort i uttaket denne gangen. Rart, spør du meg.

Bilderesultat for Terje Lie Erik Sælensminde
Har virkelig ikke Norge bruk for Sillas ferdigheter og erfaring  i EM?

Når det gjelder damelaget, så vet jeg ingenting. Jeg regner med at Tormod Røren har ting under kontroll og en plan framover.

Tormod Røren alltid våken ved bridgebordet
Kaptein Røren er klar for 1.divisjon neste sesong.

Det har de siste månedene vært mulig for andre veteranpar å melde sin interesse for å spille for Norge i de kommende mesterskapene, men å ta opp kampen med VM-laget fra i fjor er vel ikke mulig. Ikke minst med tanke på de resultatene de har hatt også på hjemmebane i det siste. Marstrander - Andersen tok bronse i SM og Mæsel - Mæsel er fin fjerdeplass. Begge parene med god pluss på butleren. Tor Bakke spiller mer eller mindre alle turneringer i Sør-Norge og han hevder seg bestandig. Johnny Hansen fortalte meg i helga at Arve Farstad har vunnet alt han har tatt i denne sesongen. Kanskje veteranlaget vårt rett og slett skal bytte til Åpen klasse? :-)

Amerikansk uttak til OL i Polen
For å gi alle som mener de er gode nok til å spille for Norge, har styret bestemt at det skal arrangeres en åpen uttaktsturnering for høstens OL. (World Bridge Games). Dette gjelder bare åpen klasse og dameklassen. I begynnelsen av mai er det satt av fire dager der de aktuelle parene kan bryne seg mot hverandre og de tre beste i hver klasse får spille for Norge. Jeg har stort sett fått positive tilbakemeldinger om dette, men noen synes fire dager er mye. Ikke minst med tanke på at to av dem er arbeidsdager. Det gis ingen støtte til deltakelsen, sånn at summen av startkontingent, reise og opphold blir mange tusenlapper.

De som blir tatt ut til OL, må dekke sine egne utgifter utenom startkontingenten. Deltakeravgiften i kvalifiseringa går til de tre beste parene, men det blir nok ikke flere påmeldte enn at den summen kun blir lommepenger.

Jeg støtter dette utspillet fra NBF. Det gir alle som ønsker en mulighet til å spille på landslaget i et stort mesterskap. Økonomien til forbundet er ikke av en slik art at landslagene kan støttes på den måten en hadde ønsket og da er denne løsningen flott, synes jeg. De som vil spille og har økonomi til det, får sjansen.

HER KAN DU LESE MER

Bridgemate 1 vedlikehold med Bridgemate Pro 3.1.2 eller 3.2.1 går ikke bra

Åpenlaget til EM

« Forrige Neste » 1... 3558 3559 3560 3561 3562 3563 3564 3565 3566 3567 3568 3569 3570 3571 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer