Siste del av seriemesterskapet for 3. divisjon ble spilt den 30. - 31. januar. "Vårt lag", bestående av Helge Berg, Sigurd Frydenlund og Åge Olsen, sammen med Marius Haga og Markus Scheie fra BK Norrøna gikk av med en klar seier i sin avdeling. Det betyr at laget neste sesong er kvalifisert for å spille i 2. divisjon, hvor det må forventes enda litt hardere motstand enn i 3. divisjon. Vi gratulerer med seier og opprykk.
Fullstendig resultatliste og kampresultater for hele denne divisjonsavdelingen finner du her.
I helgen ble seriemesterskapet i 1. og 2. divisjon avsluttet. Åsmund og Sverre spiller på Oslo 1, og med beste butler på laget kan man trygt si at de bidro til opprykket. Gratulerer
I seriemesterskapet for øvrig har vi tidligere rapportert om flott lokal seier i 4. divisjon. Kretsen er ellers ikke så godt forspent med lag i høyere divisjoner. Det er et lag i 1. divisjon som tok en flott 3. plass, men spillerne på laget har ikke lokal forankring. Det er ingen lokale lag i 2. divisjon. I 3. divisjon er det en avdeling med 6 lag fra kretsen - to lokale - som spiller siste del av serien førstkommende helg. Det er ytterligere ett lag i 3. divisjon fra kretsen, som tok en hederlig 3. plass i sin avdeling.
Tvi tvi for de lokale lagene kommende helg!
09.02.2016 20:24
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Av Inger Hjellemarken
Med vennlig hilsen
Inger Hjellemarken
Arrangementsansvarlig/Festivalgeneral
Norsk Bridgeforbund -------------------------------------
Adr.: Sognsveien 75 A, NO-0855 Oslo
Mobil: 90 68 20 76
www.bridge.no hjellemarken@gmail.com
01.02.2016 16:17
Jeg får kjeft hver gang jeg dundrer litt løs. Hvis dere lesere ser under "Lær Bridge" på NBF sin side så finner dere et menypunkt som heter "Blogger". Der står mitt navn. Når jeg skriver om Geir Helgemo sitt spill, så er det for å skape litt aktivitet og fræs her på sida. Jeg skal komme tilbake til at det er noe alvor, men folk må ikke bli så såra og vonbroten om de føler at jeg hakker løs. Selvsagt synes jeg det er et fint spill og de journalister som har skrevet om spillet er ikke "dumme", selv om det nesten står så i teksten. En blogg er og bli en blogg. Noe av poenget er å skape engasjement. Kall meg hva dere vil, men skriver jeg aldri ting som provoserer, er det ingen som gidder lese. Skulle det vise seg at jeg og du er uenige, så gjør da ikke det noe? Geir Helgemo selv synes sikkert jeg er en dust som ikke skjønner mer enn en dimensjon i bridge, men det vil forundre meg om han ikke drar ørlite på smilebåndet og med godviljen forstår det jeg peker på. Jeg vet ikke hvilke journalister som har skrevet om spillet før, men vær så snill å ikke bli så veldig fornærma.. At ikke alle deler min sans for "engasjement" lever jeg fint med. Så litt alvor. Det jeg mener er at jeg tror ikke på det at noen spillere så veldig ofte "føler" hvordan det sitter. Sparen 3-3 er ca 35% sannsynlig, mens DKn10x til høyre forekommer i 3,23% av tilfellene. Alstå den ene er mer enn ti ganger så sannsynlig som den andre.
At noen spillere, selv Geir Helgemo, skal plukke ut den tiende gangen tror jeg ikke særlig på. Vi skriver om de tilfellene slike ting lykkes, men min påstand er at de ni gangene det går feil, er det ingen journalister til stede. At nummer ti skal kåres til "Århundrets spill" kjøper ikke jeg. Er du ikke enig i det, lever jeg fint med det også. Et poeng ingen har kommentert er at vest allerede har vist singel ruter. Er det da spesielt sannsynlig at han også dobbel spar framfor trekort? Og dobbelton'en må også være akkurat 8x. Åpningen var svake to og ikke Tartan i følge referent.
En norsk spiller vrengte en finesse på Island for noen år siden. Fargen var omtrent K984 EKn73 Han dro knekten fra hånda og nå satt Dxx til venstre og 10x til høyre. Jeg skreiv om spillet, men ga ikke skryt. Det var ingenting i meldingene som tydet på at det satt sånn eller sånn. Da reduserer en sine sjanser med akkurat 50% ved å plassere to kort istedet for ett. Jeg kommer til å fortsette å si at når en lykkes med slike ting er det flaks og ikke dyktighet. _________________________________________________________________
01.02.2016 19:45
01.02.2016 20:06
Av Geir Olav Tislevoll
Det er lov å mene ting, og jeg setter pris på folk som er tøffe nok i trynet til å faktisk si hva de mener når de er på kollisjonskurs med de fleste andre. Vi trenger sånne! MEN her ble det for mye vas (for å bruke ditt eget uttrykk). Jeg var en av de "dumme journalistene" som ifølge deg "bet rett på". Men jeg mener (og fortsatt mener) spillet er helt fantastisk. "Spar sitter 3-3 omtrent 1/3 av tilfellene, og dett er dett", sier du. Hva? Jeg tror åpningen viste fem hjerter og femkorts lavere rangert farge, så at spar sitter 3-3 er nok ikke særlig sannsynlig. Spar sitter nok 4-2 nesten alltid i den konteksten. Spillet viste hva vi har sett utallige eksempler på både før det spillet forekom og senere, nemlig at Geir er i en annen klasse enn resten av toppspillerne på denne planten. Derfor rapporterte jeg det til IBPA like etter det forekom, og Geir vant prisen for årets spill det året. Prisen ble gitt til Geir etter en vurdering av en gruppe av verdens anerkjent beste journalister. Det er mulig alle de er "dumme"og bet rett på, Snorre, og i så fall er kanskje du dyktigere enn de folkene som bridgejournalist.
Det er i så fall svært hyggelig for norsk bridge, for da er du åpenbart en av verdens aller beste bridgejournalister. Men om du er det synes jeg du bør tenke deg litt om før du dundrer løs og kaller et så – i svær mange andres øyne – vakkert spill for bare vas. Å si at meldingen er galematias er også temmelig drøyt. Vi har sett praktiske bud både av Geir og Tor Helness som viser at de er på et helt annet nivå enn deg og meg. I dette tilfellet vet Geir at makkeren har mest sannsynlig tre eller fire hjerter (de meldte tross alt 2H-4H), og dermed er det god sjanse for tilpasning hos makker. Hva trenger makker ha for at 6R skal stå? Et par nøkkelkort så er 6R nedlegg, og uten det er det fort at det kan være slem på en finesse for eksempel. Såklart han må melde 5R eller 6R, det kan det vel ikke være tvil om? Når du sier «det kan fint være at 2R var det høyeste NS kunne vinne» må jeg nesten le. Så du mener han skulle passet på 4H? Nei, såklart han må melde, og da står det mellom 5R eller 6R. Selv du ville sikkert meldt høyere enn 2 ruter, Snorre? Kanskje dristet deg inn på tre-trinnet hvis det var mulig? Verdens bridgepresse (utenom deg) elsker dette spillet. Du sier: «dette spillet er bare vas»... «dette har ikke noe med bridgeferdigheter å gjøre». Det er vel veldig merkelig at du VET at det er bare vas, og du vet det ikke har noe med bridgeferdigheter å gjøre, mens andre som kanskje har mer anseelse enn deg som bridgejournalister synes det er flott, og at det viser bridgeferdigheter på et usannsynlig høyt plan? Sorry Snorre, her bommer du fullstendig. Å omtale dette på den flåsete måten du gjør er temmelig grovt, og det er litt merkelig at du kan heve deg høyt over alle verdens andre bridgejournalister, som om «dette forstår de (vi) ingenting av, men dette forstår jeg – Snorre». Jeg synes det er pinlig å lese den artikkelen din, og jeg må bare be deg å tenke deg litt mer om før du bruker bloggen din på den måten. Mvh GeO _______________________________________________________-
Den tradisjonsrike Gol Cup ble arrangert lørdag 24. januar og det var mange etablerte spillere blandt de 22 parene som deltok. Foruten deltagere fra vår egen krets kom det spillere fra flere andre kretser.. Turneringen ble stødig ledet av turneringsleder Roger Bottolfs. Fem par skilte seg ut i toppen. De var:
Turneringen inngår i kretscupen. Fullstendig resultatliste finnes her>>>>
09.02.2016 13:05
Hei Nils Gratulerer med tildelt NM par. Det er ikke rent lite arbeid med et sånt arrangement, så da spør jeg deg, "Hvorfor valgte Kristiansand BK i søke om årets finale. Er det ikke lettere å komme til ferdig dekket bord et annet sted?" Klubben fylte 80 år i 2015, det samme gjorde kretsen. Da jeg så NBF annonserte at de manglet arrangør av NM par tenkte jeg det var en glimrende anledning til å kombinere begivenhetene og få til noe ekstra rundt NM par. Det er 10 år siden sist Kristiansand arrangerte et NM (NM lag) så da var det "vår" tur igjen å bidra. Så jeg må vel ta ansvaret for at vi nå har ansvaret for NM par. Jeg opplever det ikke som et ork, men heller som en inspirasjon å få være så heldig å kunne bidra til en finale for våre bridgevenner.
Vi har de dyktigste arrangørene og den flinkeste TD i Markus Bruno. Fortell litt om hvem som vil være sentrale personer i arrangementet Min opplevelse er at alle i klubben syntes dette er gøy og ønsker å bidra. Jeg har fått hovedansvar med organiseringen, men her er alle like viktige. Selv om Markus er et unikum for oss er det laget som sammen sikrer et flott NM med kvalitet i alle ledd, det er jeg trygg på at vi klarer å få til. Det betyr ikke at vi er noe bedre enn andre arrangører. Jeg har bare gode minner fra mine NM deltagelser rundt omkring i landet, jeg synes folk er flinke til å legge til rette for finalistene og mange arrangører klarer å sette sitt lokale preg. Det er noe jeg setter høyt. Når det gjelder lokaler var vi lojale med NBF og valgte deres samarbeidspartner Nordic Choice. Spillestedet blir derfor på nyoppussete Clarion Ernst Hotell midt i Kristiansand sentrum. Her har vi fått en god avtale med gunstig overnatting og servering. Det blir gratis kaffe/drikke under spillingen og frukt. Videre planlegger vi bridgepub med meldeduell, quiz og god stemning på kvelden. Alt skjer på hotellet.
Dere planlegger en aldri så liten sideturnering, "Per Ove's minneturnering"? Per Ove Schei ga Kristiansandsmiljøet en fantastisk gave da han testamenterte hele arven til en stiftelse med bridge i formålsparagrafen! Stiftelsen skal arrangere minneturnering hvert år og første gang var i 2015. Det slo meg at det kan bli en fantastisk fin ramme om vi på lørdagen under nm setter opp denne turneringen slik at det oppleves som en del av NM. Vi planlegger en flott bankett på lørdag kveld hvor både nm finalister, Per Ove og den "menige" man skal æres. Jeg spilte noen ganger med Per Ove og jeg er helt trygg på at han hadde satt pris på at turneringen kommer inn i så flotte rammer. Det er minst et jubileum knyttet til finalearrangementet. Som nevnt har både klubb og krets sin opprinnelse fra 1935. Jeg har utfordret kretsen til å lage en jubileumsberetning som jeg håper kan være klar til NM. I den sammenheng hadde det vært gøy om vi på banketten kunne gjort noe ekstra ut av jubileene uten at det blir for mange taler og tidstyver. Jeg ser for meg at vi får små drypp av dette også i bulletinene under NM. Jeg tror rett og slett NM PAR er en flott arena til å glede seg over det gamle og se frem mot enda mange fine år for bridge både i klubb, krets og forbund.
Jeg vet at du liker at det er "schwung" rundt de tingene du er med å arrangerer. Hva har de heldige deltakerne i NM par å vente seg? Ja, jeg ønsker å gjøre ting skikkelig. Jeg er 100 % sikker på at alle som kvalifiserer seg til NM PAR 2016 og velger å være med oss på Clarion Ernst hotell får et veldig hyggelig opphold. Jeg kan ikke garantere at alle oppnår de sportslige resultatene de ønsker, men rammene skal være de beste. Jeg håper finalistene setter pris på den ekstra innsatsen vi legger ned i arrangementet og støtter oss med å bo på spillerhotellet. Det er viktig for oss at vi innfrir våre lovnader som igjen sikrer at dette går i orden økonomisk. Jeg håper minneturneringen og det ekstra vi tilbyr rundt finalen vil gjøre det attraktivt å planlegge en tur til Kristiansand denne helgen. Alle vil være hjertelig velkomne, hva passer vel bedre enn å spille en turnering på lørdag samt delta på banketten sammen med våre nm finalister. Grip sjansen! Vi prøver også å få til noen utradisjonelle innslag så får vi se hva som skjer. Kanskje NM deltagerne har lyst på en rusletur i Kristiansand hvor en avdanket norgesmester forteller litt om byens gater og utvikling. Eller vi utfordrer makkerparene i quiz på storskjerm på bridgepub. Dette blir gøy!
To lag var i aksjon i helgas divisjonsspilling. Gutta fra B-gjengen som spilte 4. divisjon i Ski gjorde sakene bra og rykker opp til 3. divisjon neste år! Det var flott, selv om Dag syntes de burde ha vunnet pulja. Det var likevel en drøss andre Ski-spillere på andre lag i pulja. Største fjæra i hatten fikk vel Sven (Pran) som slo sine x-klubbkammerater klart. Gratulerer til gutta. Også til Torill, Hilde +++ som var like bak.
Resultater:
1. 9 128,66 Særpsborg Per Rømoen - Lars Mosby - Thor Kjennbakken - Ove Gundersen - Anders Fugleneb - Christoffer Heldahl
2 2 121,28 Ski Dag Amund Lie - Øyvind Bronken - Tore Haraldsen - Willy Nilsen - Roar Larsen - Andreas Jansen
3 1 110,56 Kolbotnluringene Knut Karlsen - Leif Jansen - Egil Nordby - Hilde Drangsholt - Torill Haakenstad - Bjørn Roar Haugen
4 105,81 Drøbak Kåre Bjerke - Henning J. Olsen - Kjell Jarle Heggelund - Bent Billing Hansen - Svein Burkeland - Per Willy Watz - Harald A. Engvik
5 10 103,28 Ås Blandet drops Einar Knutsen - Gerd Irene Knutsen - Torbjørn Pedersen - Gunn Magni Angelskår
6 7 94,59 Nesodden Sofie Thea Indrebø - Sofie Græsholt Sjødal - Rolf Sjødal - Yngvar Lepperød - Elisabeth Græsholt Sjødal - Ida Wennevold
7 3 90,56 Kolbotn United Karl Johan Bjørn - Odd Arne Bertheussen - Tom Stenbakk - Truls Bjerkås - Bente Skymoen - Bård Lian - Arnold Digre - Øyvind Aashamar
8 6 67,01 Kolbotn Post Bjørn Barlie - Elisabeth Johansen - Sven-Åge Lund - Bjørn Tore Hallén - Bente Buan - Roy Hannevold
9 4 54,34 Nesodden 1 Pål Wold - Johnny Bråthen - Sven Pran - Frank Hansen - Finn Leiang - Per Valla - Samuel Haugum - Per Arild Kvist
10 8 23,91 Gressvik siste sjanse! Jan P. Johannesen - Tor Martinsen - Bjørn Johannessen - Egil Meyer - Geir Næss - Tor Martinsen
I 3. div på Jessheim hadde Rolf og Simon, Arne og Olav muligheter til puljeseier hele veien, men rotet det til. Siste kamp mot puljevinnerne ga vi ut 60 imp på 12 spill i første halvrunde og løpet var kjørt. Vi måtte ha vunnet ca 15-5 mot Sigurd Frydenlund & co. Med 1,5 vinnerpoeng i siste kamp gikk også et annet lag forbi oss. Vi vant åtte kamper, men for mange små seire.
Resultat:
1 3 127,52 H Berg Romerike 4 Berg - Frydenlund - Olsen - Haga - Scheie - Scheie
2 5 117,35 Langbråten Romerike 3 Langbråten - Åsmann - Aasen - Moen - Østli
3 7 104,11 RN Hansen Østfold og Follo 2 Hansen - Rasmussen - Almendingen - Hjerkinn
4 1 101,51 Lomsdalen Romerike 2 Lomsdalen - Eide - Karlsen - Tande - Kopstad - Feness
5 2 87,08 Kristiansen Buskerud 5 Kristiansen - Smith - Evje - Lauvlid - Paulsen
6 10 82,71 Vannebo Buskerud 6 Vannebo - Wirstad - Nilsen - Hiim - Raanes
7 6 74,31 Bergersen Romerike 7 Bergersen - Helseth - Ovesen - Fjellseth - Pettersen - Moltubakk
8 9 71,76 Korsmo Romerike 5 Korsmo - Tørhaug - Rian - Malinowski - Hagen
9 4 69,30 Gulbrandsen Buskerud 8 Gulbrandsen - Solberg - Fallang - Holden - Nilsen - Parthaugen
10 8 64,35 Langen Romerike 6 Langen - Granøien - Thuroczy - Stein - Møllersen - Sætereng
Det var likevel moro å møte lag fra andre distrikt i divisjonen. Vi får ta oss sammen til neste år!
« Forrige Neste » 1... 3555 3556 3557 3558 3559 3560 3561 3562 3563 3564 3565 3566 3567 3568 ...12021