Det ble spilt 3. kveld av klubbmesterskapet og det møtte 8 par. Suverene vinnere ble Bjørn Morten/Asbjørn med hele 73,2%. På 2. plass fulgte Olav/Eirik Eskild med 55,4% foran Arne/Kikkan med 53,6%. Det vises til fullstendig resultatliste på hjemmesiden.
Gratulasjon går også til Liv/Åse som ble kveldens vinnere av Flax-lodd.
Neste torsdag arrangerer vi igjen Simultanturnering og ønsker alle velkommen!
Det innkalles til årsmøte i Golia BK tirsdag 23. februar 2016.
Vei til en topp.
Når man melder er det ofte strategiske valg å kunne foreta. Går man litt utenfor den vanligste vei kan det gi gode eller dårlige resultater. Det vil vise seg etter fullført spill hva resultatet blir. Et eksempel er følgende spill fra Sarpsborg BK torsdag denne uka. S giver og ingen i faresonen.
Sp AK
Hj J763
Ru A5
Kl KD765
Sp D10964 sp J873
Hj K105 hj D92
Ru J1092 ru D843
Kl 9 kl AJ
Sp 52
Hj A84
Ru K76
Kl 108432
N har 17 HP, det er innen vanligste grandintervall, men fordeling 5-4-2-2 er ikke helt etter boka (to dobbeltoner). Likevel var 8 av 13 bord i grand delkontrakt. Vanligst var åpning 1 NT av N med pass rundt. S har ikke styrke til invitt med bare 7 HP. Bare tre par kom i utgang, men 5 kløver var alltid bet og 4 hjerter var ikke vinnbar selv med 3-3 imot i trumf. Her har trolig N åpnet med 1 kløver og reversert i hjerter etter svar 1 NT eller 2 kløver fra makker. Men mot Bjørn Brovold- Jan Johannesen fant NS gullkontrakten. Ingebjørg Guslund (N) åpnet med 1 kløver og da Åse Johansen (S) støttet med 2 kløver viste N sterk hånd med gjenmelding 2 NT (normalt 18-19 HP) og da kunne S legge på til utgang. Eneste par som fant en utapelig 3 NT fant Jan P fort ut etterpå. Selv om Bjørn traff beste utspill, liten spar var det umulig med aktuell sits å bete 3 NT. Bra meldt!
Lavinthal, et signal til nytte!
Lavinthal er et signal for ønske om skift til ny farge. Man må nøye avtale med makker i hvilke situasjoner dette signalet brukes. Her er det hovedsakelig når det er åpenbart at et skifte til annen farge er aktuelt. Men også avanserte signaler kan gis i tilfeller der man bare følger farge på motpartens spill. Rekkefølgen kan da angi signal.
Vanlig da er at et høyt spilt kort angir ønske om høy farge tilbake og at et lavt kort angir ønske om lav farge fra makker ved neste høve. Har man ikke klare ønsker spiller man er «nøytralt» kort.
I grandspill kan et eksempel være slik.
Sp D86
Hj J97
Ru AD963
Kl J5
Sp 543
Hj 642
Ru K7
Kl 972
S åpnet med 1 NT og N løftet til 3 NT. Makker spiller ut sp A fulgt av K og 7. S følger med 6, 10 og J, men avblokkerte damen i 3. runde.Ikke på sp J spiller S ru J som løper og du stikker med kongen. Hva returnerer du?
Svaret er at V trolig hadde 4- kort spar og nå har godspilt den siste som er 2-eren. I 3. runde kunne V spilt enten 7 eller 2 men valgte 7-eren, høyt alternativ, og da er hjerter ønsket. Om kløver var ønsket skulle V spilt sp 2 opp i 3. spar runde. V hadde sp AK72- hj 103- ru 852- kl A64 og S går bet. Returnerer du hjerter vil 3 NT gå hjem med 10 stikk.
I farge kontrakt er utspill fra lang farge men også fra kort farge ofte aktuelt. Er man heldig kan da ofte stjelestikk senere i spillet oppnås.
Sp KJ8
Hj DJ94
Ru D10963
Kl 10
Sp A97
Hj A2
Ru 8753
Kl J873
S åpnet med 1 hjerter (4+), N støttet med 2 hjerter og da S med 3 hjerter inviterte til utgang la N som har max på til utgang 4 hjerter. Som Ø velger du nøytralt utspill, ru 8, og på ru 9 fra bordet legger makker knekten og S vinner med esset. Liten hjerter kommer opp. Hvordan vil du som V vurdere motspillet?
Her kan det være at du traff utspillet maksimalt. Har makker singel ruter (ikke usannsynlig med tre rutere i S) skal du da stikke med hj A og spille ny ruter. Stjeler makker må du når 2. ruter spilles vise fargepreferanse: Du spilte vel ru 7, høyere har du ikke, og kanskje Ø etter stjeling da vil spille spar og ditt sp A gir inntak for nok en ruter til røff, S kan jo ha 3-4-3-3 i fordeling!
Sp KDJ5
Hj DJ74
Ru K65
Kl K3
Sp A8763
Hj 6
Ru D83
Kl A962
S har åpnet med 1 hjerter og N meldte 2 NT, Stenberg med hjertertilpasning og krav til utgang. S avslutter med 4 hjerter, det viser minimum åpning. Sp 10 til J og ditt ess som vinner 1. stikk. Hva er beste fortsettelse?
Fasit er å spille sp 3, du håper makker kan stjele og da vil kløver i retur gi deg nytt stikk og nok en spar går til 2. stjeling og bet. S kan ha f.eks 942- hj AK983- ru AJ10- kl D5
Sp DJ94
Hj K743
Ru K652
Kl 8
Sp 653
Hj 108
Ru 97
Kl AKD763
S har åpnet med 1 spar (5+), du gikk innpå med 2 kløver og N «ga opp» slemforsøk ved å hoppe til 4 spar. Du spiller ut kl A, men hva fortsetter du med?
Svaret er at det makker legger i 1. stikk bør bestemme. Legger makker kl 4 spiller du ruter og legger makker f.eks. kl J spiller du hjerter. Ø kan jo ha AD i en av de røde fargene og det er mulig bet med stjeling hos deg i 4. stikk. S hadde sp AK1087- hj J96- ru AD- kl 1076
Melder vi for komplisert?
Se på dette spillet. Det er fra Gressvik BK på mandag, og med åpne kort virker det jo helt opplagt at man skal komme i 7 NT. Men bare 3 bord av 6 klarte det og 1 bord i tillegg var i 7 kløver. Var det meldemisforståelser eller dårlig meldestruktur som var årsaken? V var giver og alle i faresonen.
Har ikke konkret sjekket hvordan det ble meldt, men har mistanke om at man selv kan lage vansker etter kravåpning 2 kløver.
Sp 1086543
Hj 983
Ru J106
Kl 5
Sp AD sp KJ7
Hj AD hj KJ6
Ru AK ru D872
Kl AKDJ1096 kl 874
Sp 92
Hj 107542
Ru 9543
Kl 32
Med 29 HP og 11 helt sikre stikk er V sin hånd av typer man utrolig sjelden vil oppleve å få utdelt. At Ø har god svarhånd med 10 HP burde gi enkel vei til storeslem. Om det står 6 eller 7 vil mange bare sjekke via Blackwood, og brukes vanlig 4-ess BW vil V på spm 5 NT etter konger få vite at makker har to. Da er det ingen mulighet for tapere og 7 NT vil være opplagt sluttbud. ØV har for øvrig 3+3+3+7 stikk å kunne ta rett ned, det holder jo til overmål.
Enkleste meldingsforløp blir det jo om Ø på makkers åpning 2 kløver svarer naturlig 2 NT, minst 8 HP og jevn hånd. Men mange sverger til avventende 2 ruter når makker kravåpner, og da kan det hende at V og Ø ikke har avtalt eksakte kravsituasjoner og dermed kan miste kontrollen. Si at V gjenmelder 3 kløver og Ø gjør seg til kaptein med 4 NT kan ikke Ø se set enorme poetensialet makkers hånd har. Andre grunner kan være at man kanskje avviker etter ess- svar på 4 NT og ikke garanterer at alle ess er på plass når 5 NT- kongespørsmål brukes. Her vil tradisjonelt svar 6 hjerter vise 2 av 4 konger og det finns ikke problem for V, men andre viser på 5 NT laveste ekte konge, altså 6 hjerter og V kan bli i tvil om makker har bare den ene, ikke sp K også. Brukes et slikt svarsystem er det likevel vanlig at 4 NT fulgt av 5 NT er minst invitt til storeslem, og da bør 2 konger våre nok for å godta invitten, altså melde 7 NT.
Løst og fast fra spill i klubbene.
Knut Molander trakk fram et spill fra Sarpsborg BK forrige uke. Ø hadde en «kanorhånd» med 20 HP men 1-4-4-4 i fordeling og da makker på 2 kl svarte 2 ruter er det ikke enkelt å gjenmelde. Man mangler jo NT fordeling og også 5- korts farge. Anta at du med et uforsiktig valg ender i 3 NT med spar ut der kongen tar 1. stikk. Du ville selvsagt heller vårt i 4 hjerter, men nå må du prøve å vinne den kontrakten du er i. Hjerter til dame og sjokk da V melder utsolgt. Finns det likevel mulighet for vinst?
Sp KD sp 3
Hj 98753 hj ADJ10
Ru 10983 ru AKJ4
Kl 53 kl AD97
Slipper du motparten inn er jo alt håp ute, for de har minst fire stikk i spar å hente (se bort fra blokkering). Hvis du derfor skal få nok stikk må jo ruterfargen ordne seg. «Enda shansen»- spill altså, og du tak ru A og K og jamen kommer N velvillig på med damen i 2. runde. Dermed kan du ta ru J og sette inn bordet på ru 10 for å ta ny finesse. Ikke i kløver, men i hjerter selvsagt, og med 1 sp+ 3 hj+ 4 ru+ 1 kl får du skrapet sammen 9 stikk og berget ca middels. Mange var i 4 hjerter med 10 stikk (kl K i S) men en del hadde stoppet i delkontrakt.
Det var et annet spill fra Gressvik BK med svære kort som fortjener litt omtale. Hvor høyt kommer dere i tilfelle her. V giver og ØV i faresonen.
Sp J7 sp A2
Hj AKDJ hj 7
Ru KD9854 ru AJ10732
Kl K kl A732
Med 19 HP i V og bra fordeling og 13 HP i Ø med super tilpasning til makkers åpning 1 ruter må man nesten kunne forvente at minst 6 ruter blir meldt. 3 meldte 6 ru, 2 stoppet i 5 ruter men 7 ruter er jo ren nedlegg og også 7 NT står: 1 sp+ 4 hj+ 6 ru+ 2 kl=13 rett ned. På siste bordet ble det bruduljer, for N som hadde sp D1064- hj 106532- ru – kl D854 meldte med sine 4 HP innpå 1 hjerter over åpning 1 ruter fra V. Fordelingen er jo bra, men fargen har elendig toppstyrke og 5- kort er jo minimum for innmelding i farge. Da ØV meldte 6 ruter fant syd som har litt at med de gunstige soneforholdene kunne en stamp fort lønne seg. 6 hjerter ble doblet og endte med -7, altså 1700 ut mot 1390 som ØV ville fått. Hadde Ø klart å spille ut liten kløver kunne V ha tatt sine fire stikk i trumf og deretter spilt ruter. Da ville N gått 11 beter idet bare siste trumf kan gi stikk! -2900 var i tilfelle et grelt eksempel på stamp! 6 spar doblet kan muligens være forsvarlig stamp mot 6 ruter, men ØV kan teoretisk få to stjelestikk (Ø stjeler hj D for å få tatt kl A og gitt makker en stjeling i kløver) for-6 som bare er -1400, men det er også for dårlig. Teori, 6 spar doblet går neppe i praksis mer enn 5 doblete, -1100 og god stamp.
I Råde BK på onsdag var et av spillene klar meldetest. Du kan jo sjekke om du med faste makker ville klare meldeprøven, nemlig å melde 7 spar som normalt står bare trumfen er 3-1 eller 2-2 imot. Det er god sjanse, og spilleføring er kun test i å kunne telle til 13. Men i 7 NT som kan være alternativ får du et spilleproblem.
Sp K983
Hj AKD
Ru AKJ3
Kl AK
Sp sp
Hj hj
Ru ru
Kl kl
Sp AD1042
Hj -
Ru 7642
Kl J1083
Jan Martinsen- Jan P. Johansen meldte seg opp til 6 spar etter åpning 2 kl i N og svar 2 spar fra S (5+ og 6/7+ HP). N gikk rett til 6 spar siden makker hadde passet først, men er det ikke mulig kontrollert å få meldt 7 spar? Sparen satt 3-1 imot, men 3x sp+ 3 hj+ 2 ru+ 2 kl og i tillegg tre stikk på kryss (hjerter gir avkast av to rutere i S) = 13. S klarte å rote bort overstikket.
Knut Engebretsen er ikke ryddig med poengberegning og åpnet i 2. hånd i S med 1 spar. Da klarte ikke Geir Næss å unngå 7 NT som sluttbud, men hvordan skal det 13. stikket vinnes. Det var problemet.
Beste sjanse er nok å ta kl A og K samt ru A der alle følger lavt. Så toppspille sparen (2-3 runder) og deretter spille ruter. Hva så om V følger lavt, knipe eller toppe?
Egentlig er dette ren «eightever» situasjon. Topper man er det i håp om Dx i Ø, men med 5 rutere ute er det jo større sjanse for at damen er der det er tre! Altså er det teoretisk best å ta finesse 2. runde ruter. Geir valgte å spille på at ØV forkastet seg men minor damer stupte ikke. V hadde sp J- hj J109752- ru D1098- kl 72 og 7 NT kan dermed vinnes ved korrekt spilleføring.
Gressvik BK 25/1. 12 par, M= 0
1.Bjørn Brovold- Hans Petter Brynildsen +37
2.Hilmar Frønningen- Leif Olsen +17
3.Isaac Holm- Tom Gyllensten +16
4.Øyvind Johannessen- Nils Haakensen +7
5.Torbjørn Eriksen- Ottar Sundt +2
6.Willy Kristiansen- Bjørn Johannessen +0
Torsnes BK 25/1. 19 par, M= 0
1.May Liss Lian- Knut Molander +45,8
2.Lars Mosby- Harald Ulfsrød +42,5
3.Arne Marthinussen- Ragnar Helgesen +40,9
4.Leif Rostad- Svein Grimstad +39,2
5.Steinar Fugleneb- Per Rømoen +32
6.Johan Wedeen- Magnus Larssen +29,1
7.Hildur Rostad- Frode Rostad +15,1
8.Ingegerd Spillum- Erik Svendsen +5,9
9.Britt Holt- Anne Lise Amundsen +5
10.Lise Klen- Ingebjørg Berger +3,6
11.Svein Åstrøm- Knut Lerfald +0
Fredrikstad BK 26/1. 23 par, M= 0
1.Rene Eriksen- Arild Simensen +101
2.Magnus Larssen- Flemming Johnsen +57
Gunnar Saxegaard- Ragnar Helgesen +57
4.Bjørn Johannessen- Egil Meyer +34
5.Arne Marthinussen- Fred Hansen +29
6.Tom Gjøs- Jon Martin Tøsse +27
7.Magnar Andersen- Jon Jahnsen +22
8.Kirsten Langseth- Inger Opsund +13
9.Lise Jakobsen- Hildur Rostad +7
10.Tommy Lødding- Olav Erik Didriksen +4,4
11.Ove Gundersen- Anders Fugleneb +2,2
Råde BK 27/1. 8 par, M= 0
1.Jan Arnesen- Kjell Kaelsen +15
2.Jan Martinsen- Jan P. Johannesen +14
3.Helge Koren- Svein Skaufel +5
4.Eivind Ruud- Egil Meyer +4
5.Elisabeth Arntsen- Tone Nordstrøm +0
Pensjonistbridge 28/1. 14 par, M= 132
1.Gunnar Bergmann- Leif Rostad 158
2.Ingegerd Spillum- Erik Svendsen 154
3.Siggen Holden- Kari Gudmundsen 148
4.Per Even Melbye- Hilmar Frønningen 145
5.Gerd Skjærstad- Tore Farbrot 144
6.Anne Lise Amundsen- Hans Georg Tveit Hansen 140
7.Reidun Hox- Turid Nordby 138
Klubb 44 den 28/1. 8 par, M= 84
1.Nils Haakensen- Per Nordmark 99
2.Hilmar Frønningen- Øyvind Johannessen 98
3.Arne Kristiansen- Reidar Bergset 94
4.Per Kristiansen- Jan Heimdal 93
5.Tone Nordstrøm- Arnfinn Holt 87
Sarpsborg BK 28/1. 3. av 3- kv, 26 par, M=0
1.Tone Annette Olsen- Jon Jahnsen +98
2.Roar Johansen- Gorm Norstad +89
3.Anders Fugleneb- Ove Gundersen +60
4.Atle Evensen- Svein Grimstad +52
5.Ivar Rotefoss- Jan Erik Olsen +46
6.Morten Pettersen- Jon Martin Tøsse +30
7.Frode Johnsen- Arild Simensen +29
Anne Lene Johnsen- Geir Holth +29
9.Kirsten Langseth- May Liss Lian +22
10.Thor Kjennbakken- Torfinn Wilhelmsen +15
11.Jan Talberg- Magnar Andersen +9
Tore Coward- Thorleif Thalberg +9
13.Tommy Lødding- Olav Erik Didriksen +2
Februar 4, 11, 18, 25, Mars 3,17,31
5 av 7 kvelder teller sammenlagt.
Par på kveldene, Plassiffer 100 sammenlagt.
Teller 450 på sesongsammenlagten for 2016.
Vinnere: Ola Kolstad - Trygve Brøtan
09.02.2016 13:05
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Hei Nils Gratulerer med tildelt NM par. Det er ikke rent lite arbeid med et sånt arrangement, så da spør jeg deg, "Hvorfor valgte Kristiansand BK i søke om årets finale. Er det ikke lettere å komme til ferdig dekket bord et annet sted?" Klubben fylte 80 år i 2015, det samme gjorde kretsen. Da jeg så NBF annonserte at de manglet arrangør av NM par tenkte jeg det var en glimrende anledning til å kombinere begivenhetene og få til noe ekstra rundt NM par. Det er 10 år siden sist Kristiansand arrangerte et NM (NM lag) så da var det "vår" tur igjen å bidra. Så jeg må vel ta ansvaret for at vi nå har ansvaret for NM par. Jeg opplever det ikke som et ork, men heller som en inspirasjon å få være så heldig å kunne bidra til en finale for våre bridgevenner.
Vi har de dyktigste arrangørene og den flinkeste TD i Markus Bruno. Fortell litt om hvem som vil være sentrale personer i arrangementet Min opplevelse er at alle i klubben syntes dette er gøy og ønsker å bidra. Jeg har fått hovedansvar med organiseringen, men her er alle like viktige. Selv om Markus er et unikum for oss er det laget som sammen sikrer et flott NM med kvalitet i alle ledd, det er jeg trygg på at vi klarer å få til. Det betyr ikke at vi er noe bedre enn andre arrangører. Jeg har bare gode minner fra mine NM deltagelser rundt omkring i landet, jeg synes folk er flinke til å legge til rette for finalistene og mange arrangører klarer å sette sitt lokale preg. Det er noe jeg setter høyt. Når det gjelder lokaler var vi lojale med NBF og valgte deres samarbeidspartner Nordic Choice. Spillestedet blir derfor på nyoppussete Clarion Ernst Hotell midt i Kristiansand sentrum. Her har vi fått en god avtale med gunstig overnatting og servering. Det blir gratis kaffe/drikke under spillingen og frukt. Videre planlegger vi bridgepub med meldeduell, quiz og god stemning på kvelden. Alt skjer på hotellet.
Dere planlegger en aldri så liten sideturnering, "Per Ove's minneturnering"? Per Ove Schei ga Kristiansandsmiljøet en fantastisk gave da han testamenterte hele arven til en stiftelse med bridge i formålsparagrafen! Stiftelsen skal arrangere minneturnering hvert år og første gang var i 2015. Det slo meg at det kan bli en fantastisk fin ramme om vi på lørdagen under nm setter opp denne turneringen slik at det oppleves som en del av NM. Vi planlegger en flott bankett på lørdag kveld hvor både nm finalister, Per Ove og den "menige" man skal æres. Jeg spilte noen ganger med Per Ove og jeg er helt trygg på at han hadde satt pris på at turneringen kommer inn i så flotte rammer. Det er minst et jubileum knyttet til finalearrangementet. Som nevnt har både klubb og krets sin opprinnelse fra 1935. Jeg har utfordret kretsen til å lage en jubileumsberetning som jeg håper kan være klar til NM. I den sammenheng hadde det vært gøy om vi på banketten kunne gjort noe ekstra ut av jubileene uten at det blir for mange taler og tidstyver. Jeg ser for meg at vi får små drypp av dette også i bulletinene under NM. Jeg tror rett og slett NM PAR er en flott arena til å glede seg over det gamle og se frem mot enda mange fine år for bridge både i klubb, krets og forbund.
Jeg vet at du liker at det er "schwung" rundt de tingene du er med å arrangerer. Hva har de heldige deltakerne i NM par å vente seg? Ja, jeg ønsker å gjøre ting skikkelig. Jeg er 100 % sikker på at alle som kvalifiserer seg til NM PAR 2016 og velger å være med oss på Clarion Ernst hotell får et veldig hyggelig opphold. Jeg kan ikke garantere at alle oppnår de sportslige resultatene de ønsker, men rammene skal være de beste. Jeg håper finalistene setter pris på den ekstra innsatsen vi legger ned i arrangementet og støtter oss med å bo på spillerhotellet. Det er viktig for oss at vi innfrir våre lovnader som igjen sikrer at dette går i orden økonomisk. Jeg håper minneturneringen og det ekstra vi tilbyr rundt finalen vil gjøre det attraktivt å planlegge en tur til Kristiansand denne helgen. Alle vil være hjertelig velkomne, hva passer vel bedre enn å spille en turnering på lørdag samt delta på banketten sammen med våre nm finalister. Grip sjansen! Vi prøver også å få til noen utradisjonelle innslag så får vi se hva som skjer. Kanskje NM deltagerne har lyst på en rusletur i Kristiansand hvor en avdanket norgesmester forteller litt om byens gater og utvikling. Eller vi utfordrer makkerparene i quiz på storskjerm på bridgepub. Dette blir gøy!
Årets vintercup over 3 kvelder startet i går med flotte 18 par dvs 9 bord på startstreken . Veldig bra . Det ser nå ut til at vi nå har stabilisert oss på et nivå med 8 til 9 bord.
Første kvelden av vinterturneringen ble enveiskjøring for Jon Roar og Egil. Med en fantastisk score av 75, 4 % poeng har de tatt en suveren ledelse. På 2.plass etter første kveld ligger Jon og Ivar med en % score som normalt er nok til lede dvs 64,3 % men likevel er det hele 27, 4 poeng opp til tetparet . Den foreløbige bronseplass innehas av Tore og Steinar N også de med over 60 % score.
Ok . Det gjenstår 2 spillekvelder av turneringen. Selv om det på nåværende tidspunkt ser ut som om det hele er avgjort - har det skjedd dramatiske endringer tidligere . Så for spenningens skyld får vi håpe at lederparet ikke fortsetter med å score over 70 %.
Vell møtt neste torsdag.
« Forrige Neste » 1... 3551 3552 3553 3554 3555 3556 3557 3558 3559 3560 3561 3562 3563 3564 ...12020