Andre kveld av Mot lysere tider ble vunnet av Leif og Jarle, med Svein Erik og Viggo på andre plass. Sammenlagt leder Bjørn Erik og Jarle, med Ann Karin og bjørn på andre plass.
11.02.2016 er det årsmøte i Båsmo Bridgeklubb. Saker som skal taes opp på årsmøte, må være styret i hende senest 01.02.2016
Styret
07.01.2016 17:33
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Takk for syv hyggelige svar, selv om noen av dem var feil. Kaninen undrer seg over at jeg spør om forslag til meldeproblemer og når noen svarer, dundrer jeg løs og henger ut den ene verre enn den andre. Det skal jeg ikke gjøre denne gangen....... unntatt i det første spillet. Der meldte Klukken 2sp og jeg tenkte å si at hvis en eneste av innsenderne også meldte 2sp, skulle jeg tilby meg å spille nybegynnerturnering med Klukken. Det er jeg glad for at jeg ikke sa, fordi da måtte jeg spilt en med Lars og Espen Larsen også
Spill 1 Alle i sonen DKn9 EKn D1098754 9
1ru - 1sp ? Det er ikke sikkert du åpner på hånda, men det er ikke spørsmålet. 2ru eller 2sp? Min kommentar: Det er en grunn til at en har fått syvkortfarger og det er at en skal melde den minst en gang til før en begynner på trekort-fargene. Denne hånda har ingenting av det som gjør at en skal spille på 4-3. Den er undervektig i honøørstyrke og den har en sidefarge som ikke lar seg godspille før kveldsmaten er klar. Det ser kanskje fint ut å stjele kløver, men husk at da drepes hånda med tanke på å hente ruteren. Det er kanskje ikke så farlig, fordi du retter ikke både ta ut trumfen, godspille ruteren med stjelinger og enda ha inntak i bordet. Hvis en skal spille delkontakt, skal ruteren med all sannsynlighet være trumf. Har makker ressurser til å spille utgang, finner vi alltids 5-3 i spar. For ikke å snakke om slempotensiale. Da må i alle fall ruteren på banen. 2ru = 10 poeng 2sp = 1 poeng og det er bare for å være snill, Klukk Spill 2 Ingen i sonen. Du sitter i 4de hånd Kn874 D9543 4 D54
(1kl) - dobl - (pass) - 1hj (pass) - 1NT - (pass) - ?
pass, 2hj eller 2sp?
Her har jeg sans for 2sp fordi hvis det skal stå en utgang er det med all sannsynlighet i spar. Det er kanskje ikke alle som er sikker på hva makker har, men han er for sterk til å melde inn 1NT, men ikke sterk nok til å hoppe til 2NT. Derfor har han omtrent 18-19 hp, men har ikke verken lovet eller benektet spar. Pass er riktig melding hvis makker har en del i ruter, mens 2hj kan også være en grei delkontrakt. På den annen side vil det forundre meg om det ikke står 1NT om 2hj skulle stå, så derfor vil jeg heller passe 1NT enn å melde 2hj. 2sp er ikke krav etter min mening og jeg vil passe 2NT. Melder makker 3sp på 2sp, er vi i utgang. Jeg ser at en del spillere melder 2kl. Ingen forklarer hva det skal bety og jeg er jammen ikke sikker selv. Hadde hånda vært f.eks xx,Dxxx,xx,J10xxx tror jeg også mange ville foreslått 2kl. Da med en naturlig betydning. Det er mulig noen mener at 2kl skal vise 4-5 major og en begrensa hånd.
Spill 3 Ingen i sonen. Du sitter i 4de hånd K98 Kn98 D876 K102
(1ru) - 2kl- (pass) - ?
2ru, 2NT eller 3kl?
Dette spillet er kanskje det mest interessante. Spørsmålet er hva en som melder inn på 2-trinnet bør ha? Har han bare fem kløver, er han sterk. Gjerne minst 14-15 hp. Denne hånda er god nok når han har den sjette kløveren: Knx,Exx,x,EDKnxxx? Jeg meldte 2NT selv, men faller ned på 3kl i stedet. Hadde sparkongen vært esset, ville jeg vært nærmere 3NT. En trenger vel ikke mer enn 9hp for å melde 2NT, men da bør en ha stikk. Honnørpoeng vinner ikke kontrakter, esser og konger gjør det. Jeg synes ikke hånda er god nok til 2ru fulgt av 3kl. 2NT er den mest poilære meldingen, men jeg har altså ombestemt meg.
07.01.2016 21:13
I går så du et fint spill der Jan Fjælberg falscardet på en flott måte og beita på den måten en iskald slem. I dag bakspilte jeg Peter og Rune i BBO-lagkamp mot estisk lag. Peter fant et godt utspill med hjerter til kongen og esset.
Så la spillefører ned kløveresset og felte kongen (!). "Juks", vil sikkert noen rope i det kongen faller, men dette er glimrende spilt. Syd forventer ikke at kongen skal komme, men planen er å fortsette med tre ganger spar for å kaste hjerteren. Ekstrasjansen med å legge ned kløveresset først,, er at hvis sparen er fordelt 4-2 kan det være at det som stjeler har Kx i kløver opprinnelig. Da vinner han også tolv stikk. Fint spilt, Estland. ______________________________________________________________
Som vi ser av Simons Bridgeresultater har nyåret startet med mye bridge. Serien på onsdager som spilles i Hjerter Konge samler det meste av Oslos elite. Der dukket det også opp noen riktig "gamlinger" fra Akademisk, bl a Tor Henriksen og Sem - Svendsen som var fast par i gamle dager, men som nå spilte med forskjellige makkere. Du må bli med på en kveld, Tore, så du får mimret om gamle dager.
I Nyttårscupen tapte vi litt mer enn vi spilte inn. Vi begynte godt og konsentrert, men etter å ha møtt laget " Dårlig skiføre", så fikk vi klabbeføre. Du glir inn i en automatisk spillestil og gjør feilvalg. Irriterende oftest mot de beste lagene. Du sitter med J108543, A10, K92, KD og hører motspiller til høyre åpne med 1 spar. Du passer fornøyd og motpart venstre melder 1 NT. Det går pass rundt og makker spiller ut hjerter 7, hvor blindmann legger opp to små. Jeg stikker fornøyd opp med Esset og fortsetter med 10'eren og venter noen stikk hos makker. Men Tor bakke takket og forsynte seg med 3 stikk i fargen uten å ha inntak i andre farger. Hadde jeg vurdert makkers 7'er og lagt 10'eren, så hadde vi beitet kontrakten.
Du sitter med AKQ92, 52,753,A96 og åpner med 1 spar. Makker melder 1 NT og motparten går inn med 2 ruter. Hva gjør du? Dag meldte 2 spar med den gode fargen, den blir doblet bak og pass rundt. Det koste 2 beit og 300. Det er noen visdomsord om ikke å konkurrere unødig om kontrakter i lag.
Du sitter med ---, 97643, AQJ84,1082 og hører 1 spar, pass hos makker, 1 NT - hva gjør du? Simon sa pass og det gikk to passer. Hva spiller du ut? Hjerter 7 ut og når makker ikke var god nok, så gikk det hjem. Selvsagt er dette samme spill og Bergenserne (ifølge Dag) meldte 2 ruter? 7 lag vant 1 NT etter hjerterutspill, mens 14 gikk beit etter offentsiv ruter ut. Det er 10 stikk i ruterkontrakt.
Andreas satt med 76, KQJ8, 106, J7543. Er det mulig for han å melde 3 kløver med 2 spar til makker? En grunn kan være at motstander heter Høyland og neppe dobler på totrinnet i lag uten å ha fullt av trumf. Men i dette spillet var det vel Andreas som kan klandres minst for 390 i sving til motparten, uten at vi andre gjorde så grove feil? Men det er forskjellen på å bli nr 2 og havne midt på treet.
Gratulerer Roar og John med seieren torsdag 25/2 og
Kjell Arne og Jan Erik som klubbmestere 2016
Sammenlagt:
1 Holth - Lübker 354,60 2 Bekkeli - Engen 330,10 3 Jacobsen - Arnesen 320,90 4 Nilsrud - Haanæs 311,50 5 Karterud - Jansrudvangen 306,40 5 Hummel - Utsi 301,20 6 Aasum - Haug 298,00 7 Brakalsvålet - Brenna 295,50 8 Aasum - Hornmoen 289,70 9 Elserud - Nordhaug 273,00 10 Amundsen - Moen 265,30 11 Johnsrud - Johnsrud ( 1 kveld ) 53,00 12 Hansen - M.Haug ( 1 kveld ) 50,00
starter Torsdag 21/01
Den går over 5 kvelder med 4 tellende
« Forrige Neste » 1... 3497 3498 3499 3500 3501 3502 3503 3504 3505 3506 3507 3508 3509 3510 ...12020