14.11.2015 14:04
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Etter de 16 første spillene leda Nederland med noen få IMP. Silla og Simon Gillis hadde spilt første sammen med Zia og Tom Hanlon. I andre kom Boye og Espen inn for å ta inn ledelsen til Nederland. Her fikk Espen en sjanse, men det var ingen unaturlig spilleføring som førte til beit.
Spar ut til esset. To ganger hjerter for å kaste en spar. Så ruter. Når nord la liten, kunne Espen vunnet ved å gå opp på kongen og etterpå funnet kløveren. Han brukte knekten og da ble det beit. Du ser sikkert at nord kunne gått opp på trumfesset for å gi makker en sparstjeling. 5 IMP til Nederland som stoppa i delkontrakt i ruter.
Uttrykket i overskriften er velkjent og avsluttes med at de kan få de største potetene. I Seriemesterskapet 3.divisjon i helgen kunne nok uttrykket overføres til meg på dette spillet:
Nord åpnet i 2 NT og etter å ha vist 5 kort spar og bordet kom opp med 3-kort i den fargen , var jeg sikker på at kontrakten var 4 spar. Makker spilte ut en liten hjerter til spillerens nier, en liten spar tok han med nieren, og neste hjerter "stjal " jeg med spar dame! Da jeg ville spille kløver knekt tilbake, protesterte alle , inklusiv makker, for kontrakten var 3 NT! Vel , vel, spilleren fortsatte med liten spar til makkers knekt og han godspilte hjerteren sin. Nå hadde han inntak på spar ess til å hente hjerteren og dermed bet. Nå viste det seg altså at min "avblokkering" var det eneste som kunne bete 3 NT! Beholder jeg spar dame, kommer jeg inn på den og har ikke hjerter å spille til makker. Altså: de dummeste....
Med suveren margin til neste par ble Randulf og Stig vinnere av Ruterknekten 2015 på Bertnes
Komplett resultatliste og spillerstensil finner du her: bridge.no/var/ruter/html/2106/2015-11-28.htm
14.11.2015 14:10
Jeg beklager å si det, men jeg er skuffet over nivået blant de beste. Ja, jeg vet at det er lett å spille bridge med alle kortene synlig, men det er svakt å ikke beite 2sp her.
Zia og Hanlon klarte først å godspille hjerteren for ØV. Det gjør egentlig ingenting fordi bordet er uten inntak. Ille ble det når de så spilte mer hjerter og ga spillefører to kløveravkast. Den siste kunne ZIA trumfe, men det var med et originalstikk. +670 er et utrolig resultat på et slikt spill. Espen var også i 2sp, men udobla. Han gikk sine to normale beiter og forventa vel egentlig et plusspill. Det var 13 IMP ut. Det som skjedde var at Zia la ned hjerterkongen når han var inne. Makker i nord la styrke og det bør vel vise (minst) E10? Zia klarer å finne ut hvem som har esset når kongen står. Derfor fortsatte han med hjerterknekten til dame og konge. Så enda mer hjerter, fordi nord trodde det var syd som hadde to stykker, altså KJ dobbel. ___________________________________________________________________
Siden Solberg BK var nødt til å trekke laget sitt ble vi tilbudt den plassen. Dette takket vi ja til og denne helgen starter divisjonsspillingen opp. Vi deltar i avdeling I på Nøtterøy. De som deltar fra oss er Finn Erik Berg (kapitein) - Bibeke Hellner, Einar Lærum - Ludvig Guldal. I tillegg er Lars Håvard Gran og Vidar Sund pååmeldt. De 4 førstnevnte spiller for oss den første helgen. Gå inn her for å få resultater fra spillingen.
Vi ønsker lykke til og god bridge
14.11.2015 21:38
Dette er fra Seriemesterskapet forrige helg og her avga jeg en melding jeg er godt fornøyd med.
Hva melder du?
________________________________________________________-
17.11.2015 08:51
1961 Knut Kjærnsrød
Som de fleste vet, fortsetter uttrykket med en beskrivelse av potetstørrelse, og i SM 3. divisjon sist helg, må jeg finne meg i at jeg kan få merkelappen:
Nord åpnet med 2 NT og viste etterhvert 5-kort spar. Makker spilte ut hjerter tre til spillerens nier. Han vant stikk med spar ni, og spilte mer hjerter som jeg "stjal" med spar dame. Da jeg ville spille kløver knekt opp igjen, protesterte hele bordet, og det ble avslørt at kontrakten var 3 NT og ikke 4 spar som jeg trodde. Vel, vel, mer spar til makkers knekt, og han godspilte hjerteren sin. Spar ess var inntak, og dermed måtte det bli bet. Det hadde det ikke blitt hvis jeg ikke hadde "avblokkert" spar dame. Kommer jeg inn på den, har jeg ikke hjerter å gi igjen! Bønder er bønder, og poteter er poteter!!
Sterk innsats i 4. divisjons første helg;. tredje plass til Svein, Geir, Kjetil og Ronny. Men Tonje, Anders, Marius og Jostein, følger hakk i hæl på fjerde plass i det 19 lags store feltet.I den interne kampen lagene imellom trakk imidlertid Anders & co. det lengste strået. Link til spill, resultater og butler:
bridge.no/var/ruter/html/1100/sm2016_4va.htm
« Forrige Neste » 1... 3409 3410 3411 3412 3413 3414 3415 3416 3417 3418 3419 3420 3421 3422 ...12020