06.12.2013 22:14
Snorre Aalberg
Tags:
07.12.2013 10:18
etter to klare seire mot hhv. Østerrike og Ungarn. For LAST spiller Livgård-Aa-Karlberg-Thomassen. Det andre norske laget, BAST med Berg-Austberg-Svendsen.-Tøndel, vant det innbyrdes oppgjøret mot Norge. De fortsatte med seier over Østerrike, men gikk på et ganske klart tap mot Ungarn. I dag forsetter turneringa med tre kamper a 20 spill. Først et innbyrdes norsk oppgjør, så mot hvert av de andre landene. På søndag spilles det finale. Her er et typisk spill for Karlberg - Thomassen. De setter press på motparten, uten at det er hals over hodet det de holder på med. Vest har åpnet tynt med fordeling og må ta stilling til makkers styrkevisende dobling av 4sp. Jeg vet ikke hva slags åpningsmeldinger ØV bruker, men vest har i alle fall minst to rutere mer enn han har vist. Alle poengene i en farge er heller ikke noen styrke i motspill. 5ru kosta 200. Terje Aa åpna med svake to ruter. Det må vel være en makshånd? Det er alltid er fordel å ha beskrevet hånda si med en eneste melding og Terje kunne bare legge på grønne lapper etterpå og regne med at makker tok gode (og rktige) avgjørelser. Allan meldte først 3NT som er kabal og dobla så 4sp for 300. 11 IMP til Norge etter gode avgjørelser på begge bord.
Vi er invitert til Nyårsbridge i Särna 4. januar. Vi har ikke fått så mye informasjon, men noe har vi i denne lenken:
http://www.svenskbridge.se/e107_plugins/clubs/clubs.php?id.296
300kr, og det er inkludert lunsj, ikke dårlig. Frank og Jo-Gaute skal delta, kanskje det er flere som lar seg friste?
Vi svevde høyt etter den gode innsatsen i forrige simultanturnering. MP-treffet ble slik en liten nedtur, beste Engerdalspar ble Arne og Kåre på en 73. plass med 56,4% i det 409 par store feltet. Enkelte elverumsinger la vi imidlertid bak oss, og slikt blir jo et lite plaster på såret. Link til resultatene finner du her:
http://bridge.no/var/ruter/html/9901/2013-12-03.htm
Hvis man ønsker å få til litt ved bridgebrodet må man få tak på de spillene som går i slem. Det er ikke snakk om å måtte gjøre som undertegnede, melde slem då fort man har sjansen, men det er å tørre å ta en sjanse når oddsen er på din side. Og selvfølgelig å kunne buklande med et smil.
Jeg har henta to spill fra tirsdagen der vi scorer dårlig sammenlignet mot mange andre par fordi vi ikke finner det jeg vil kalle opplagte slemmer.
ØYNA adventscup ble spilt lørdag 7.desember. Vi fikk til 15 par og 45 spill, slik at det ble en kretsturnering.
Pål Dahl og makker Mozamal Mohammed tok en flott delt 2.plass. Turneringen ble vunnet klart av Geir Enge og Arild Kjønnøy. Vi gratulerer.
For resultater, sjekk her eller under fanen resultater.
På landsbasis ble det også en høy plassering. Sjekk her.
07.12.2013 18:47
Jeg har fått kjeft for at jeg har vært for streng med landslagsspillerne. "Jeg skjønner det, men det betyr ikke at du må skrive med ukvass blyant", sier Boye når han leser om disse to spillene: Jeg sier i min kommentar at "Ingen av de norske meldte storeslem og jeg ser ikke helt hvor det gikk galt" Boye lar meg sitere han på følgende: "Dette er storeslemmer vi MÅ melde hvis vi skal hevde oss i EM 2014. Kurt Ove bør vise sparesset sitt på veien til 6kl. 5sp benekter esser i rødt for på 5-trinnet viser vi bare førstekontroller. Da melder Svein Gunnar 5NT for å si at alle fem kontroller er på plass. Det bør det være lett å melde 7kl. Odin på sitt bord løfter alt for slapt til 6hj. Han har ingen konger å vise, men kløverfargen er jo en stikkbombe hvis makker har kongen. En opplagt 5NT for å si at 5kl-svaret var tre esser, ikke null. Da viser Petter fram kløverkongen sin og Odin melder 7kl. Dette MÅ vi som sagt klare!" Så da stemmer vel det?
07.12.2013 19:11
Jan Tore ringte meg mellom to kamper i Ungarn og det var tydelig at han hadde noe han måtte få ut. "Du har jo snakket så mye om matematikk og bridge, så da spør jeg deg, Snurr. Du har ED10943 mot singel tass og trenger fem stikk i fargen. Hvordan spiller du?" Jeg blir nesten fornærmet når flinke bridgespillere spør meg om slike ting. For å sjekke ut om jeg har noen ledertråder fra meldingsforløpet eller om den ene av motstanderne har tromma mer nervøst i bordplata enn den andre, spør jeg om dette er sannsynlighet eller gjettverk? "Du har ingenting å holde deg til", svarer JTB. Da sier jeg at:
Altså spiller jeg liten til damen første gang. Opplagt. "Det gjorde jeg også, men knekten satt tredje foran og jeg gikk beit. På det andre bordet fant spilleføreren den vinnende planen!" Han er nesten på gråten, men jeg hører han puster lettet ut når jeg sier at "Du får belønning i det hinsidige.."
« Forrige Neste » 1... 3299 3300 3301 3302 3303 3304 3305 3306 3307 3308 3309 3310 3311 3312 ...12019