Til tross for perfekt bridge-vær var det kun fire bord på sesongens siste sommerbridge. Bjarne og Lars Erik spurtet til en klar seier med 59,5%, foran Leif - Andreas og Knut - Torill.
Sammenlagt i Sommerbridgemesteren skjedde det lite i toppen denne kvelden og Herman har dermed vunnet med 306,1 poeng - et snitt på 61,2%. Vi gratulerer!
Listen over de ti beste i Sommerbridgemesteren:
Torsdag 3. september starter vi vanlig klubbspilling. Det blir stort sett enkveldsturneringer og spillere fra andre klubber er hjertelig velkomne! Terminlisten for høsten er oppdatert.
Vi minner også om påmelding til lag-turneringene. KM-lag starter 23. september og klubben har ett lag i A-puljen og ett i B-puljen. Dersom det er noen som ønsker å etablere ett tredje lag kan dette meldes på til Arne.
Første helg i fjerde divisjon arrangeres hos oss (kretsen er arrangør) 21-22. november. Ett lag er klart allerede og det hadde vært flott om vi kunne stille ett lag til. Påmelding via NBF sine turneringssider. Ta kontakt med styret dersom dere ønsker hjelp til å få dannet et lag. Laget i 3. divisjon spiller helgen før på Jessheim.
18.08.2015 17:42
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Tor Helness spiller ut hjerterdame og vest vinner den tredje etter at Geir har brukt esset. Så spiller Versace fire ganger ruter og når Tor skal kaste styrke i kløver, så blir kløveresset med. Turneringsleder blir tilkalt og har ingen annen mulighet enn å dømme straffekort og 11 stikk. Jeg leser Thomas Charlsens innlegg og Peter Marstanders svar. Så langt jeg tolker dem så er det greit å tilkalle turneringsleder og få sånn kontrakter fordi lovverket gir muligheter til det. "Alle" andre gjør det jo! Er det ingen som har ryggrad og er vår etiske grense sunket til dette nivået? Hvis Tor hadde spilt ut kløveresset fra feil hånd eller ikke fulgt med på annen måte når han saket kort, så har jeg ingen problemer med å følge reglene. Hadde han revokert, er det også ting som vi alle skal følge prosedyrene for. Her hadde Tor spist for mye syltetøy til frokost og et kort hang fast. Det skal han da i himmelens navn få ta opp, om det så skulle vært VM-finale. Sånt kan skje alle og vi ønsker vel at den beste skal vinne. Når Chris Froome mister kjede iført den gule trøya, så venter vi på han. Hvor er kjærligheten til spillet og er tanken om "A gentlemans game" over? Er jeg alene i denne båten, så slutter jeg å spille kort!! Hva mener dere?
Flott jubileumsturnering i Askim BK
Til Askim BK sin 75 års jubileumsturnering var hele 74par påmeldt. Det ble spilt Monrad over 13 runder a 4 spill og Allan Livgård var dyktig turnerinsleder og hadde også alt mht regnskap å håndtere.
Turneringen ble spennende, Sarpsborg BK`s Tom Gjøs- Gorm Norstad gikk rett til tet og var i føring til rett før mål, men i de siste to rundene gikk det dårligere, noe som førte til degradering til 5. plass. Likevel- oppmuntrende resultat.
Hans Holme, nestor i Askim BK med sterke prestasjoner over 50 år vant med Asle Lutken som makker. Jørn Johansen- Stig Gammelshaug, Moss- Os ble nr to og Kåre Bogø- Jonny Hansen, Nittedal- Br.kam, ble nr tre.
Tom Gjøs kom på oppfordring med følgende fine motspill de hadde mot Svein Kaaterud- Jørn Fjæstad.
Sp A8
Hj K83
Ru AJ96
Kl AJ54
Sp D92 sp K74
Hj 105 hj ADJ7642
Ru D752 ru K3
Kl 10873 kl D
Sp J10653
Hj 9
Ru 1084
Kl K962
S giver, ingen i faresonen. Tom åpnet i 3. hånd med 1 NT og Gorm overførte med 2 hjerter til spar. Etter 2 spar fra N gikk Jørn innpå med 3 hjerter og fikk tilslaget med det.
Gorm spilte ut sp 6 (invittutspill) og Jørn ga dem mulighet for et fint motspill da han la liten i bordet. Tom brukte sp 8 og Ø vant med kongen.Så fulgte ru K som fikk beholde stikket, Ø ønsket jo å få inntak til bordet for å kunne ta finesse i hjerter. Den virket opplagt, men Gjøs forpurret dette et mulig inntak. Da måtte Ø selv spille hj A og ny trumf som gikk til 10-er og konge mens S saket en liten kløver (styrke). Nå kunne N ta for sp A og underspille kl A slik at S kom inn på kl K og kunne gi makker stjelestikk i spar. N måtte i tillegg få for ru A som ga beten.
Resultat +50 til NS ble belønnet med +22.
Bridge- et spill for opplevelser, utfordringer og moro (1).
Bridge kan trygt utropes som juvelen av kortspill. Med enkel ramme, fire spillere rundt et helst kvadratisk formet bord og med en vanlig kortstokk som verktøy er alt som trengs for å kunne ta et slag bridge. Man kan bruke mere utstyr, meldebokser som gjør det mulig å fullføre et meldingsforløp som helt til slutt er synlig for alle og uten at spillere på nabobord kan få høre det som blir meldt. For registrering av resultat kan man bruke vanlig papir, men resultatslipper gir mer oversikt og moderne dataregistrering med noe som kalles bridgemate er nå i bruk av mange større bridgeklubber. Der er det en datamaskin som regner ut resultat, såkalt score, for hvert spill og summerer til resultatliste for avsluttet turnering. I privat regi stokker man og gir ut til neste spill, i klubbene kan man la en datamaskin kontstrure kortfordeling og også lage mange kopier av hvert spill slik at om det er mange bord som konkurrerer mot hverandre kan alle spille de samme spillene i samme omgang eller runde som det kalles. Er det 8 bord med 16 par kan man spille alle mot alle, man møter da de 15 andre parene etter et oppsatt bytteskjema og med 2 spill pr runde får man spille 30 spill den kvelden.
De som spiller bridge kan gjøre dette i rent privat regi, men som er blitt bitt av den såkalte bridgebasillen vil gjerne bli medlem i en bridgeklubb. Slike finnes det nær sagt i alle tettsteder i de fleste land verden over og millioner av spillere har skaffet seg medlemskap og deltar jevnlig i konkurranser, såkalte turneringer. I klubber har de spillekvelder, oftest er det en ukentlig klubbturnering men større klubber kan lage klubbmatcher og utfordre hverandre eller innby til åpne større turneringer med fri påmelding. Et søikt eksempel er FOSS, Fredrikstad og Sarpsborg Storturnering som avvikles på Musikkhuset kommende weekend. Der samles mange par, mest fra østlandet, men langveisfarende og utlendinger deltar også.
Et land kan deles i regioner, de som brukes i bridgehierarkiet kalles bridgekretser, og der er arrangeres det regionale mesterskap av ulike slag. Over kretsnivå har hvert land er nasjonalt bridgeforbund, i Norge heter det Norsk Bridgeforbund.
Siste sjanse for butt spill!
I mange spill vil både motspillere og spillefører komme i en rekke situasjoner med valg. Leder meldingsforløpet fram til en normal kontrakt kan det oppstå problemer med å lese sits imot og derfor lykkes man av og til mens det andre ganger går på tverke.
I følgende spill fra Torsnes BK fikk Ragnar Helgesen (V) lite hjelp underveis og sitsen imot var heller ikke helt grei å takle. Ø giver, NS i faresonen. Vil du teste egne valg kan du sjekke ØV sine kort og skjule det NS har.
Sp A1042
Hj D2
Ru 75
Kl KJ754
Sp J3 sp KD987
Hj 843 hj AK106
Ru K1062 ru A4
Kl A1062 kl D9
Sp 65
Hj J975
Ru DJ983
Kl 83
Jeg åpnet med 1 spar og Ragnar meldte naturlig 1 NT, 6-9 HP uten støtte 3+ spar. Men med 18 HP var det jo gode muligheter for utgang og hopp til 3 hjerter med svar 3 NT fra V fulgte. Det ble naturlig stopp, og Ivar Hansen startet med kl 5. Helgesen kan bruke 9-er i bordet, men utspillet gir uansett favør, og kl D ble lagt i håp om raskt å komme inn. Det lykkes, Tor Olsen la lavt, og spar til knekten vant neste stikk. Sp 3 opp, N hadde nølt litt begge rundene og Helgesen ante nokså sikkert hvor sp A satt. Bruke honør eller fiske i håp om sp 10 hos N? Ragnar valgte å stikke med sp D og S fulgte med lav spar. Ville du nå valgt å spille på sparen 4-2 eller 3-3 imot. I siste tilfelle vil jo ny spar gi stikk til esset men to sparstikk reises, men har N sp A10 igjen mister du viktig tempo. Helgesen valgte å skifte ben, hjerterfargen gir jo også muligheter, og hj 6 gikk til 5-er, 8-er og damen i N. Kl K opp, S la 8-eren og V vant med esset. Den fargen satt trolig 5-2 imot. Hjerter til esset der N la 2-er og S 7-er ga litt hjelp. N har ikke hj 9 men kan ha hj J? Det var ikke enkelt å gjette hvor det 9. stikket skal komme fra.Hva ville du valgt nå, spar i håp om 3-3 der, hj K i håp om 3-3 der eller kanskje det er et vinnende sluttspill?
Etter nøye vurdering valgte Helgesen det siste, han tok for ru A, spilte ny ruter til kongen og ga opp nok en ruter. Tor Olsen som satt i S kunne så ta for tre stående stikk i ruter men hadde deretter igjen hj J9 og måtte spille fra dem opp i hj K10 som lå igjen i bordet. 9 stikk ble slått av flere, men -1 var likevel godkjent vår vei. Bet hadde gitt -8!
Gressvik BK 24/8. 15 par, M= 0
1.Egil Meyer- Eivind Ruud +34,9
2.Eva og Tormod Eriksen +32
3.Solveig Arntzen- Asbjørn Eikeland +29
4.Jan Erik Holm- Tom Gyllensten +28
5.Willy Kristiansen- Bjørn Johannessen +24,8
6.Tor Martinsen- Jan P. Johannesen +14,6
7.Anita Skaldebø- Ronny Blakkestad +9
Torsnes BK 24/8. 21 par, M= 0
1.Ragnar Helgesen- Tore Farbrot +63
2.Johnny Bråthen- Fred Hansen +53
3.Johan Wedeen- Flemming Johnsen +51
4.May Liss Lian- Knut Molander +39,8
5.Anne Lene Johnsen- Geir Holth +38,8
6.Leif Rostad- Jan Steinar Mydland +37,7
7.Inger Opsund- Thor Kjennbakken +28
8.Lars Mosby- Harald Ulfsrød +26,9
9.Hildur Rostad- Frode Rostad +9,7
10.Svein Åstrøm- Knut Lerfald +6
11.Arne Aarø- Øyvind Larsen +0
Fredrikstad BK 25/8. Sommerfinale, 26 par, M= 0
1.Jens H. Gundersen- Jan Steinar Mydland +94
2.Tom Gjøs- Gunnar Pettersen +93
3.Johan Wedeen- Kent Karlsson +78
4.Tormod Eriksen- Per Baardsen +58
5.Gunnar Saxegaard- Ragnar Helgesen +49
6.Erik Svendsen- Lars Emil Rode +46
7.Jan Thore Karlsen- Kjell Aadahl +28
8.Arne Marthinussen- Fred Hansen +18
9.Herlov Langgård- Jan Erik Olsen +16
10.Mikael Schie- Bjørn Ødegård +15
11.Ivar Rotefoss- Olav Kirkebø +6
12.Leif Rostad- Thor Kjennbakken +2
May Liss Lian ble sommer mester for 2015!
Råde BK26/8. 9 par, M= 0
1.Jan Martinsen- Jan P. Johannesen +20,3
2.Tommy Lødding- Christoffer Heldahl +14,6
3.Einar Myklebust- Arne Ødegaard +5,6
4.Helge Koren- Svein Skaufel +4,5
5.Rolf Karlsen- Kjell Karlsen +0
Pensjonistbridge 27/8. 10 par, M= 108.
1.Reidun Hox- Turid Nordby 137
2.Grete Simonsen- Geir Næss 125
3.Britt Slorer- Kari Gudmundsen 122
4.Anne Helene og Henning Koppen 120
Klubb 44 den 27/8. 9 par, M= 72
1.Per Nordmark- Nils Haakensen 88
2.Tone Nordstrøm- Arnfinn Holt 86
3.Egil Gundrosen- Roald Adamsen 76
Per Kristiansen- Jan Heimdal 76
Sarpsborg BK 27/8. Sommerfinale, 32 par, M= 0
1.Jørn Johansen- Egil Hansen +133
2.Knut Molander- Rene Eriksen +104
3.Kent Karlsson- Rolf Karlsen +95
4.Jon Jahnsen- Tore Farbrot +88
5.Ragnvald Stegen- Kjell Aadahl +81
6.Atle Evensen- Svein Grimstad +48
7.Tom Gjøs- Gunnar Pettersen +41
8.Tommy Lødding- Olav Erik Didriksen +24
9.Svein Kaaterud- Jan Thore Karlsen +20
10.Anne Lene Johnsen- Geir Holth +18
11.Magnus Larssen- Flemming Johnsen +17
12.Gorm Norstad- Roar Johansen +12
Frode Johnsen- Arild Simensen +12
14.Leif Rostad- Thor Kjennbakken +4
15.Ivar Rotefoss- Jan Erik Olsen +2
16.Kirsten Langseth- May Liss Lian +0
Anita Skaldebø- Johnny Bråthen +0
Me startar opp med klubbspeling på Hardanger Hotell
tysdag 25. august kl 17.30
Gamle og nye spelarar er velkomne. Ta kontakt med Solveig, tlf. 93034975, viss du har lyst til å spela, men manglar makker
14 par deltok i 12. spillekveld av Sommerbridgen 2015. Vinnere ble Tommy Elde - Rolf Jostein Lehn foran Silje Helen Rasmussen - Olav Ellingsen på andre og Erling Anders Johansen - Anstein Albrigtsen på tredje.
Resultater og spill her.
og de greidde 60,42 mens Torstein og KOG delte 2.plassen med Sverre og Arnfinn på noe mere beskjedne 57,64. Det deltok 9 par + singel denne gangen og det skjedde omtrent ingenting i sammendraget. 5 kvelder gjenstår og man forventer at at mange par starter en skikkelig innspurt fom neste tirsdag.
28.08.2015 17:10
I fjor vant Norge Junior-VM for landslag og i år spiller vi finalen i det åpne Junior-VM. Det er stort sett de samme spillerne, så det lover godt for Norge å ha Kristoffer Hegge, Tor Eivind Grude, Christian Bakke og Harald Eide. Så enkelt og bra! Jeg er ikke helt sikker på om 4kl er noe annet enn cubid, men når syd viste hjerterkkontoll, var det nok for Tor Eivind. Tretten greie stikk ved å godspille hjerteren. Kamper vinnes på 5-tinnet og dette er nok et eksempel. Harald er langt mer aktuell enn svenske Simon Hult og dobler 5kl for +500. 5sp koster ikke mindre enn 800, så det var 1300 og +16 IMP til Norge. En flott spilleføring av Harald Eide Kløver ut til knekt, dame og lasj. Mer kløver til øst sin tier og nå måtte ruter 9 kommet i skift for å beite. Det skjedde ikke og Harald viste kunster. Spar ess og spar dame lasja vest fint, men da gikk han inn i bordet med hjerter ess og mer hjerter. Spar knekt (!) derfra felte tieren og spar ni ga det niende stikket. Om vest hadde stukket spardame, ville kontrakten gått hjem av seg selv, men Harald visste at hadde sparkongen sittet tredje og tieren fjede, hadde motparten stukket damen. Logikk. _________________________________________________________
Det var bare 2 1/2 bord på høstens første kveld, vinner av kvelden ble Henk og Terje med 65%, vi gratulerer vinnerene og håper det er flere som stiller til neste tirsdag, da starter vi opp med første spillekveld av 7 med 2 stryk.
« Forrige Neste » 1... 3283 3284 3285 3286 3287 3288 3289 3290 3291 3292 3293 3294 3295 3296 ...12019