05.08.2015 16:05
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Av Lars Eide
Hei Snorre Først, Takk for gode ord. Det er alltid hyggelig å bli satt pris på. Jeg beklager sen tilbakemelding, men jeg har hatt ferie og pustepause etter Ungdoms-EM. 23 dager i Tromsø setter sine spor.
Juniorleieren var som vanlig meget vellykket. Jeg har ikke hørt annet enn godord fra både deltakere og foresatte. Ekstra hyggelig var det å ha med fire juniorspillere fra Nederland på leiren. De synes det var fantastisk med en leir som denne der deltagerne «kjente på hverandre» nærmest døgnet rundt. Slikt hadde de ikke maken til i hjemlandet og de ønsket seg tilbake neste år.
I år var omtrent halvparten av deltakerne under 16 år og det er svært hyggelig å se så mange unge som trolig kan føre våre gode juniortradisjoner videre i årene som kommer dersom de blir ivaretatt godt lokalt og får mulighetene til utvikling. Mange av dem har foreldre som kan bidra til utviklingen, mens andre er avhengig av støtte fra lokal klubb eller krets. Alle får tilbud om jevnlig BBO trening med Kristian Ellingsen framover.
Antallet spill på årets leir ble noe mindre enn tidligere år da de yngste lett sporer litt av og det blir mye venting, men hva gjør vel det når samholdet og vennskapet er på topp? De eldste deltakerne viste stor romslighet og omsorg for de minste og det rører min sjel.
Det er mange gjengangere på juniorleiren og det tyder på at konseptet faller i god smak hos deltakerne. Vi fikk mange leirdeltaker til å bli med på Junior NM. Spillelokalet og idrettshallen vi brukte til overnatting fungerte veldig bra, men kjøkkenfasilitetene var dårlige og satte oss på prøve. Ingen sure miner likvel! Utvilsomt blir folk sultne av å spille bridge for jeg skal si det gikk unna med maten.
Nybegynnerkurset som ble holdt parallelt hadde færre deltaker i år, men de som var med viste stor interesse og talent ifølge Sven Olai Høyland og Sølvi Flo som sto for den delen av arrangementet. Olav Lillebuen var som vanlig med som altmuligmann og viktig støttespiller. I tillegg hadde vi god hjelp av foreldre/bestemor som gjorde jobben lettere for Kristian Ellingsen og jeg som hadde hovedansvaret.
Etter Junior-NM og leir var det så klart for Ungdoms-EM for landslag der jeg har ansvaret sammen med Lars Arthur Johansen for de to eldste klassene U26 og U21. I U21 klassen stilte Norge med et rutinert par og et debutantpar. Laget gjennomførte et godt nordisk mesterskap i påsken, men rutine er viktig i lange mesterskap. Laget leverte ujevnt og sluttresultatet var dårligere enn forventet. Vi hadde et lite håp om VM plass neste år, men manglet mye på det.
Forventningene var betydelig høyere til U26 laget. Medalje var et klart siktemål etter fjorårets VM gull. Mesterskapet er nå historie og medaljemålet ble nådd. VM plass er sikra neste år. Jeg sitter allikevel igjen med en følelse av at gullet glapp på grunn av for mange personlige feil, men det er godt å vite at vi har mer å gå på. Vi gleder oss allerede til neste års jr. VM. Der er jeg sikker på at laget skal prestere bra. Tradisjonelt er vi best mot gode lag og viser styrke i sluttspillkamper.
Mvh Lars
Ny leiar i sommarbridgen etter at 15 kveldar er unnagjort.
Resultatliste
05.08.2015 16:27
Bjørn Odden sendte meg for en stund siden en "analyse" av hvordan han mente fordelingsmønstre i bridge var et fenomen mange ikke tok nok hensyn til. HER ER ARTIKKELEN HANS, og han har fått en kommentar av Åsmund Bjørkan. Jeg er helt enig i at bridge og matematikk ikke alltid nødvendigvis er to sider av samme sak, men min påstand er at matematikkens lover vil alltid vinne i det lange løp. Noen påstår at de er født med intuisjon og kortfølelse, men den kjøper ikke jeg. Spiller du med oddsen og velger den statistisk beste spilleplan over tid, vil du vinne. På den annen side spilles ikke bridge i mørke og lydtette rom. Evnen til å tolke kroppsspråk er for eksempel en faktor, om enn overdrevent etter min mening. Jeg har nesten blitt slått ned av spillere som ikke fikk det de mente var fortjent skryt for en vrengt finesse, men i min verden er det flaks når en uten spesielle indikasjoner lykkes med å plassere to kort i stedet for det ene. Ikke alle er enig i det. Jeg vil gjerne ha kommentarer fra dere som mener at "magefølelse" er en faktor i bridgespillere sitt reportuar. For meg har "mageknip" en medisinsk forklaring, og de som mener de kjenner murring i underetasjen bør heller gå på toalettet enn å tro det betyr at kongen sitter singel bak ED. Her er Bjørn Odden sitt svar til Åsmund Bjørkan. Hei, tror ikke han forstår hva jeg mener. Jeg har aldri tvilt på de matematiske sannsynlighetene vedrørende ledige plasser osv. Alle slike fakta skal bare brukes når vi ikke har bedre opplysninger/indikasjoner. I praksis har vi nesten alltid det. Ett bevis på det er at ingen til dags dato har blitt ekspert i bridge ut fra sine store matematiske kunnskaper. Magnus Karlsen vil ikke spille mot datamaskiner, fordi han ikke vil tape for idioter, sa han på tv. Hadde matematikken vært avgjørende i bridge hadde vi også tapt for idiotene.
05.08.2015 16:55
Jeg ønsker at flere logger seg på og skriver et ord eller tre. Når Sofie Græsholt Sjødal har begynt med bridgeblogg, kan dere for eksempel skrive "Så flott Sofie. Stå på!" Da tror jeg hun blir glad. Bente Siri Trøen tror jeg også setter pris på at noen sier. "Så flott arbeid du gjør, Bente. Vi skulle hatt flere som deg!". Eller Lars Eide. _______________________________________________________________________
Jubileumsturneringen til TBK starter vår høstsesong 2015
Sommerbridgefinalen spilles 27. august. Alle er velkommen til å spille, men for å vinne sammenlagtpremien (spekemat med tilbehør for 8 personer) må du ha deltatt minst 4 ganger tidligere.
I finalen tar de 15 beste fra tidligere spillekvelder med seg fra 10 - 1 % i bonus.
Finalen spilles som singelturnering.
Velkommen
Vi sparker i gang høstsesongen med jubileumsturnering.TBK er nemlig 75 år i år!
Les mer om årets turnering, hvordan du skal bestille overnatting og annen nyttig informasjon på hjemmesiden for årets arrangement: NM for veteranlag 2026 NM for veteranlag er ei åpen lagturnering for veteranlag, med fri lagdannelse. (Spillerne kan komme fra forskjellige klubber/kretser). Turneringa er åpen for norske statsborgere eller spillere som er bosatt i Norge som er medlem av NBF det aktuelle året og for utenlandske spillere. Alle deltakere må fylle minst 65 år det aktuelle året. Påmelding foretas via påmeldingsside på Turneringsoversikt. Turneringa foregår som Monradturnering med 10x10 spill. Økonomi: Det fastsettes en startkontingent for den enkelte turnering. Lagkapteinene faktureres startkontingenten. Arrangementskostnader trekkes fra total startkontingent. Overskytende beløp avsettes til reisekasse. Deltakerne sender inn reiseregning innen angitt tidsfrist (kun reise, ikke hotell). Egenandel per reise beregnes ut fra total reisekostnad og reisekasse - regninger som er lavere enn egenandelen bortfaller. Reisefordeling og utbetaling foretas innen angitt frist.
Skjema for reiseregning. Mesterpoeng: Det deles ut 1,2 FP i hver kamp. Seier (minst 12,00 VP) gir dermed 0,3 FP til hver spiller som spilte kampen for vinnerlaget. Uavgjort (8,01-11,99 VP) gir 0,15 FP til alle spillerne som deltok i kampen.
Morten og Halvor vant kveldens spilling.
« Forrige Neste » 1... 3273 3274 3275 3276 3277 3278 3279 3280 3281 3282 3283 3284 3285 3286 ...12019