07.06.2015 13:55
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Jeg har vel skrevet snart hundre ganger om at jeg mener invittutspill mot NT er overlegent bedre enn fordelingsutspill. Makker må kunne vite om du spiller aktivt ut fra en god farge eller om utspillet er på jakt etter makkers styrke. I tillegg liker jeg ikke å bruke nieren fra indre sekvens. H98xx spiller jeg ut den lille, selv om det en av tjue ganger kan gi bort stikk når tieren er i bordet. Fra den pågående treningskampen mellom Israel og Nederland. Øst spilte ut ruter 9 til knekt og konge. (1ru --> 2+). Hvis nieren kan være fra D98xx, så skjønner jeg at vest fortsatte fargen. Jeg spiller hjerter tilbake fordi jeg vet at spillefører har ruterfargen. Det kom ruter åtte ut på det andre bordet. Knekt og konge. Her visste vest at makker ikke hadde ruter, så han skifta pent til hjerter til makkers dame. Men den israelske spillføreren (Liran), kan sin ABC og dukket hjerterdame. Da stod det 3NT likevel. Pent.
31.05.2015 21:08
Det hadde holdt med et knepent tap i siste kamp for Sunndalsøra for å bli Norgesmester. De møtte Ski og fikk med seg bare 5.07 VP. Da måtte nordmøringene ta til takke med sølv. Her er to spill hvor Ski "vant" duellen på 5-trinnet. Halderaker - Ellestad stamper i 5hj, men ser du på kortene så er ikke elleve stikk til å hindre. +650. På det andre bordet er Kindsbekken - Violl også i 5hjx, men Siv Thoresen klarer å ta ut i 6ru. Nå burde kanskje Voll - Kindsbekken spilt slik at en dobling i 4.hånd av mopartens slem viser akkurat et stikk. (med to stikk passer han og stamper med ingen stikk fordi makker har ikke to. Da hadde han dobla i andre hånd). Roar Voll bør kunne regne med at kløverkongen gir stikk, og da hadde Asbjørn Kindsbekken passa lett med trumfesset. Ingen stor sving, så kanskje en grei forsikring av ØV? Så ett som svingte mer. Bjørnar Halderaker passer 5ru dobla og tar inn 500 (burde kanskje vært bare 200?), mens Asbjørn Kindsbekken tar ut i 5sp. Jeg har stor forståelse for den vurderingen siden makker meldte inn 1sp. (Olav Ellestad passet over åpningen). Mot 5sp kom singel kløver ut og nå tror jeg ikke det kan vinnes 11 stikk. Stikkes med esset, blir det en taper i kløver og to i hjerter. Legger spillefører liten kløver, får NS en stjeling og hjerteresset tar beita. Et vanskelig spill. ______________________________________________________________
Vinneren av Kjell sin jubileumsturnering ble vunnet av......Kjell
31.05.2015 21:30
Det er vel ikke mange som er i tvil om at jeg har veldig sansen for Lars Arthur Johansen, både som bridgespiller og som menneske. Han har en flott væremåte på og utenfor bridgebordet, et eksempel til etterfølgelse. Som bridgespiller er han kanskje vårt største talent og jeg har tidligere tatt han ut på landslaget i 2019. Norgesmester for lag både i fjor og i år. Denne skiften kom a tempo og da har jeg forsåelse for spilleførers valg. ØV kom til 4sp etter kløveråpning i vest og Lars Arthur i nord spilte ut hjerter. Ikke noen spesielt heldig start. Så spar til bordet og kløver til dame og konge. To sekunder og ruterknekten (!) lå på bordet. Hva som er rett spilleplan nå, er umulig å si. Har nord Kn108 i ruter, skal knekten få beholde stikket og fargen kan ikke spilles mer av NS. Har syd tieren (eller evt åtteren) skal knekten dekkkes med damen. Spillefører valgte å la knekten beholde stikket, men da kom det mer ruter og en beit. "Sett motparten på prøve så ofte som mulig!" OG HER ET HVOR DET MELDES RIGHT FROM AFTER THE NOSE 3NT gikk en beit på det andre bordet etter sparutspill, mens 5kl var ikke mulig å beite. _________________________________________________________________
Mens vi venter på sommeren kan vi minne om at Seniorklubben starter spillingen 08.09.15. kl 1100. og holder det gående annenhver tirsdag til 01.12.15. Velkommen tilbake.
28.08.15: Da er det blitt høst. På styremøte 24.08. ble det satt fram forslag om julearrangement på Thomas Angells hus - Salen - 15.12.15 sammen med spillere derfra som har gått på kurs hos Kyrre. Frivillig påmelding, enkel turnering, bespisning, premiering. Startkontingent kr 100,-.
Kontingent uendret i høst: kr 900,- for medlemmer og kr 775,- for de som spiller fast i andre klubber. Kontonr. 8382.40.01017.
I mai - årets første sommerbridgemåned - var det 32 medlemmer som plasserte seg topp 3 i de lokale klubbkveldene i Fredrikstad, Torsnes, Gressvik, Sarpsborg og Råde. En god innsats med tanke på at det i sommerbridgen kommer mange gode gjestespillere, og i tillegg ble en mandag borte i Torsnes/Gressvik pga 2. pinsedag. Denne gangen var det jevnt mellom flere i toppen, og til slutt var det Tommy som stakk av med seieren med 10 poeng - etter poengskalaen 3 poeng for 1. plass, 2 poeng for 2. plass og 1 poeng for 3. plass.
Trykk Les mer... så får du hele oversikten.
Bridgesesongen 2014 - 2015 avsluttes torsdag den 11. juni med 5. spillekveld i årets siste turnering.
Fredag den 19. juni til lørdag den 20. juni reiser vi til Pan hotel i Åmli for å markere Myra Bridgeklubb sitt 35 års jubileum.
Torsdag den 20. august begynner vi sesongen 2015 - 2016. Vi starter med en enkel spillekveld.
Myra Bk vil med dette ønske alle en riktig hyggelig bridgesommer og samtidig ønske alle velkommen tilbake den 20. august til en ny sesong.
31.05.2015 23:01
Det er lett å bli etterpåklok når en skal skrive om spill. Dette spillet er kanskje et slikt, men det viser i alle fall at kommunikasjonen mellom Olav Ellestad og Bjørnar Halderaker er på plass. Det kan se litt underlig ut av syd å gå på over 4hj med en minimumsåpning, men poenget er at den er allerede vis med 3hj. Selv da var makker sleminteressert og Bjørnar vurderte sine mellomkort i trumf til å være viktige, det samme med ED i spar og ruterkongen. Det stemte og kontrakten var rett så fin. Det stod i praksis på en av to finesser, og når begge gikk var det tretten stikk. 11 IMP i gevinst mot 4hj +510 på det andre bordet. _____________________________________________________________________
07.06.2015 22:01
Juniorene avslutta et flott Polen-opphold med en respektabel 20.plass (180 par) i den siste parturneringa (50 spill). Først vant de landskampen mot Polen, så en seier og to andreplasser på fredag/lørdag, før dette resultatet i dag. De åpnet søndagens spilling for svakt til å kunne hevde seg helt i toppen, fordi de lå godt under middels en lang stund, men endte likevel på ca. 55%. Frank Svindahl og Johnny Hansen hadde den motsatte utvikllingen med god start og svakere avslutning. SLUTTRESULTATER
31.05.2015 23:07
Jeg kan ikke finne bilder fra verken turneringa eller premieutdelinga, men Allan har tatt noen og lover å sende meg i morgen. Det skulle bare mangle at medaljistene skal få blomstre her i avisa!! ___________________________________________________
« Forrige Neste » 1... 3209 3210 3211 3212 3213 3214 3215 3216 3217 3218 3219 3220 3221 3222 ...12019